Kemi

idealgasligningen ved forbrænding

19. maj 2022 af kallecarlo - Niveau: B-niveau

et af mine eksamensspørgsmår er: "idealgasligningen ved forbrænding"

 jeg har har tidligere brugt idealgasligningen og M=m/n til at molarmassen af en lightergas, men aldrig i en forbrændingsreaktion, hvordan gør man?

håber der er en som kan hjælpe, jeg er lidt i panik 


Brugbart svar (0)

Svar #1
19. maj 2022 af mathon

Lightergas er mestendels heptan \small C_7H_{16}
som ved fuldstændig forbrænding giver:

                                                                      \small \begin{array}{lllllll} \textup{Fuldst\ae ndig forbr\ae nding:}\\&C_7H_{16}\,_{\textit{(l)}}\;+\;11\,O_2\,_{\textit{(g)}}\;\rightarrow \;7\,CO_2\,_{\textit{(g)}}\;+\;8\,H_2O\,_{\textit{(g)}} \end{array}

Herefter kan idealgasligningen anvendes.


Svar #2
19. maj 2022 af kallecarlo

hej Mathon

tusind tak for svar jeg er med på hvordan man opskriver en fuldstændig eller ufuldstændig forbrænding, men jeg forstår ikke hvordan man anvender idealgasligningen ved forbrænding. 

håber du kan guide mig.

på forhånd tak, Mvh.


Svar #3
19. maj 2022 af kallecarlo

altså det med: "herefter anvendes ligningen" det er præcis det jeg ikke forstår hvordan man gør. 

trykket er vel ikke det samme, det er stofmængden vel heller ikke, hvis det ikke forgår i et lukket rum. jeg tænker at der muligvis også er en udviklig i temperatur..  derfor har jeg svært ved lige at greje, hvordan idealgasligningen appliceres ved en forbrænding 


Brugbart svar (0)

Svar #4
19. maj 2022 af mathon

Du har tre forskellige gasser, idealgasligningen kan anvendes på.

                    
                             \small \begin{array}{lllllll} p=\frac{n\cdot R\cdot T}{V}=c\cdot R\cdot T\\\\ V=\frac{n\cdot R\cdot T}{p}\\\\ n=\frac{p\cdot V}{R\cdot T}\\\\ T=\frac{p\cdot V}{R\cdot T}\\\\ \varrho=\frac{p\cdot M}{R\cdot T} \end{array}

alt efter hvilke oplysninger du har.


Svar #5
19. maj 2022 af kallecarlo

tak for hurtigt svar igen.

kan du evt. give et eksempel? jeg har nemlig ikke andre oplysninger end at jeg skal fortælle om "idealgas ligningen ved forbrænding" til eksamen. 

vi har kun arbejdet med forbrændings reaktioner som den du illustrere i dit første svar hvordan ville du f.eks bruge den i idealgasligningen?

mvh.


Brugbart svar (0)

Svar #6
19. maj 2022 af mathon

6.8 g heptan forbrændes ved 400°C og normaltryk.
Beregn volumenet af produktet CO2.
 


Brugbart svar (1)

Svar #7
21. maj 2022 af mathon

rettelse:
                  \small \begin{array}{lllllll} T=\frac{p\cdot V}{R\cdot T}\;\rightarrow\; T=\frac{p\cdot V}{n\cdot R} \end{array}


Skriv et svar til: idealgasligningen ved forbrænding

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.