Kemi

hastighedsreaktion?

26. maj 2022 af yyyyyyyyyyyy - Niveau: B-niveau

Hej, nu hvor formlen lyder v = K [A]^x * [B]^y, hvordan finder jeg så reaktions ordenen for hver af A og B og også reaktonsordenen for hele ligningen?


Brugbart svar (1)

Svar #1
26. maj 2022 af mathon

Hvordan finder jeg så reaktions ordenen for hver af A og B?

          Bruges initialhastighedsmetoden, måler man reaktionshastigheden lige efter sammenblanding af
          reaktanterne i stedet for at følge reaktionen over et længere tidsrum.
          Anvender man nøjagtigt afmålte mængder af reaktanterne, kender man deres koncentrationer lige
          efter sammenblandingen. Hvis man måler initialhastigheden, har man et sæt sammenhørende
          værdier af koncentrationer og hastighed. Derefter laver man et nyt forsøg, hvor man har ændret
          én af koncentrationerne osv.
          Når man har lavet et passende stort antal forsøg, kan man finde reaktionens hastighedsudtryk.

samlet reaktionsorden:
                                         \small x+y


Svar #2
26. maj 2022 af yyyyyyyyyyyy

Altså, så der er bare 1 + 1 = 2


Svar #3
26. maj 2022 af yyyyyyyyyyyy

Kan du også lige hjælpe med spg. c?


Svar #4
26. maj 2022 af yyyyyyyyyyyy

opg. beskrivelse


Svar #5
26. maj 2022 af yyyyyyyyyyyy

måske også lige opg. d, da det vel ikke kan laves uden resultat af opg. c


Brugbart svar (0)

Svar #6
26. maj 2022 af Omar95 (Slettet)

Jeg bliver nødt til at sige det her: hvis du ikke gør et forsøg selv, får du ikke hjælp.


Svar #7
27. maj 2022 af yyyyyyyyyyyy

self. har jeg gjort et forsøg, og også prøvet, har også lavet a og b og fået rigtig resultat ??


Brugbart svar (0)

Svar #8
27. maj 2022 af Omar95 (Slettet)

#7
self. har jeg gjort et forsøg, og også prøvet, har også lavet a og b og fået rigtig resultat ??

Hvordan har du prøvet at løse opgave c og d?

Brugbart svar (0)

Svar #9
27. maj 2022 af mathon

Hvad er mængdeligningen
for en 1. ordens-reaktion?   

Hvordan beregnes halveringstiden for reaktionen?       


Svar #10
27. maj 2022 af yyyyyyyyyyyy

Det gøres ved T1/2 = ln(2)/k

#9

Hvad er mængdeligningen
for en 1. ordens-reaktion?   

Hvordan beregnes halveringstiden for reaktionen?       


Brugbart svar (0)

Svar #11
27. maj 2022 af mathon

                        \small T_{\tfrac{1}{2}}=\frac{\ln(2)}{0.1155\;\mathrm{hr^{-1}}}=6.00\;\mathrm{hr}


Svar #12
27. maj 2022 af yyyyyyyyyyyy

#11

                        \small T_{\tfrac{1}{2}}=\frac{\ln(2)}{0.1155\;\mathrm{hr^{-1}}}=6.00\;\mathrm{hr}

Altså, det var mit svar til opg. b, c er anerledes tænkte rjeg?


Svar #13
29. maj 2022 af yyyyyyyyyyyy

#11

                        \small T_{\tfrac{1}{2}}=\frac{\ln(2)}{0.1155\;\mathrm{hr^{-1}}}=6.00\;\mathrm{hr}

altså, jeg har fået startskonc. til at være 0,00092 mol og tiden til 6 timer som du skriver der. Men i denne opg. c er der en der har ganget startskonc., altså 0,00092 * 1,5, altså med 1,5. Jeg forstår ikke helt hvor de 1,5 kommer fra?


Skriv et svar til: hastighedsreaktion?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.