Matematik

Den harmonisk svingning

05. juni 2022 af Nora14 - Niveau: A-niveau

Hej 

Jeg har to eksamensspørgsmål om den harmonisk svingning, hvor den første skal jeg bevis “Bevis formlen for parallelforskydningen i x-aksens retning.” Den har jeg næsten styr på, men det er bare mærkelig at jeg kunne ikke finde en eneste video på nettet om den bevis. 

Den anden bevis er “Løs de trigonometriske grundligninger: cos?(x)=a og sin?(x)=a”

Den har jeg meget brug for hjælp i, bare hvis en kan sende mig en video med de to beviser og især den anden. 

På forhånd tak for hjælpen


Brugbart svar (0)

Svar #1
05. juni 2022 af Anders521

#0 Der må stå noget mere til de såkaldte grundligninger. Er der ikke tilføjet informationen -1≤ a ≤ 1?


Svar #2
05. juni 2022 af Nora14

Jo det kan jeg huske vi har arbejde med i klassen, men selv i eksamensspørgsmål står der helt præcis følgende

Vedhæftet fil:prøve 2. .png

Brugbart svar (0)

Svar #3
05. juni 2022 af ringstedLC


Brugbart svar (0)

Svar #4
05. juni 2022 af ringstedLC


Brugbart svar (0)

Svar #5
05. juni 2022 af Anders521

#2 Javel, den er må være underforstået. Hvis du trækker spørgsmålet, så husk at nævne den. Der står ikke, du skal bevise, men blot løse grundligningerne. Du har at med 

cos(x) = a er den fuldstændig løsning x = cos-1(a) + 2πn for n∈Z  eller  x = 2π- cos-1(a) + 2πn for n∈Z

sin(x) = a  er den fuldstændig løsning x = sin-1(a) + 2πn for n∈Z  eller  x = 2π- sin-1(a) + 2πn for n∈Z


Brugbart svar (0)

Svar #6
05. juni 2022 af Anders521

#2 Vær opmærksom på at cos-1 og sin-1 (og tan-1) er ikke omvendte funktioner til cos og sin med mindre de sidstnævntes definitionsmængde er indskrænket. På en lommeregner er det nok Dm(cos) =[0; π] og Dm(sin)=[-π/2; π/2].

RETTELSE til #5 

Med sin(x) = a er den fuldstændig løsning x=sin-1(x) + 2πn for n∈Z eller x=π - sin-1(x) + 2πn for n∈Z


Svar #7
05. juni 2022 af Nora14

Så jeg skal nævne sætning på billedet og derefter skal jeg give et eksempel med det. fx. at cos(x)=8  kan man ikke løse, fordi det skal være mellem intervaller -1 og 1. 

Er det rigtigt forstået eller skal jeg fortælle mere.

Vedhæftet fil:sætningeren.png

Brugbart svar (0)

Svar #8
05. juni 2022 af Anders521

#7 Det er op til dig. Hvis ikke vil eksaminator eller censor nok spørge dig, enten direkte eller indirekte.

Eksaminator (indirekte): "Hvad nu hvis a = 8, er der løsninger til ligningen cos(x)=8? "                                        Eksaminator (direkte): "Du siger at ligningen cos(x) = a har disse løsninger, men kan tallet a antage en hvilken som helst værdi?"


Svar #9
05. juni 2022 af Nora14

Okay meget tak for din hjælp, så har jeg styr på det. :)


Brugbart svar (0)

Svar #10
05. juni 2022 af Anders521

#9 Måske en sidste ting. Du kan evt. inddrag enhedscirklen eller grafen for cos og sin ifb. med at løse dine grundligninger ;-)


Brugbart svar (0)

Svar #11
06. juni 2022 af mathon


Skriv et svar til: Den harmonisk svingning

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.