Samfundsfag

Eksamens råd

13. juni 2022 af xxsara3 - Niveau: B-niveau

Heyyy folkens.

Jeg skal til eksamen her om tre dage i samfundsfag. Min gruppe og jeg skal trække på onsdag omkring kl.09.00, og dernæst skal vi eksamineres på torsdags - så det er en 24 timers forbederelse eksamen. Min gruppe og jeg har dog aftalt, at vi ikke vil forberede den samme. Er der nogle der har nogle gode råd til, hvordan man klare den super godt? Jeg ved f.eks. at det er en god ide at have mange begreber osv. jeg har skreven et helt dokument med begreber i hvert emne (der er fem emner i alt). 

Jeg ved på forehånd, at vi skal lave en synopsis, og har læst mig frem til, hvad den skal indeholde, men dog synes jeg ikke det er helt konkret at vide, hvad læreren og censoren i virkeligheden gerne vil vide/have. 

Er der nogle, der kan give goderåd (måske bare i stikordsform) eller kender en sindssyg god hjemmeside, hvor de forklare "alt"? 

Håber nogle kan hjælpe.

Hav en god dag.


Brugbart svar (1)

Svar #1
13. juni 2022 af MN0710

Jeg er umiddelbart lidt i tvivl om, hvad det er du helt konkret gerne vil have hjælp til, men synes det lyder som en super god idé at du har skrevet dokumenter med begreberne ned. Jeg synes dog det lyder lidt underligt at jeres gruppe slet ikke vil forberede sammen? Tror det ville hjælpe jer alle meget hvis i måske, efter at have trukket, satte jer ned ved et bord og diskuterede hvad i ville tage fat i, og måske endda 'dele' opgaver ud og så bagefter tog hjem hver for sig. 

Ift. synopsen, har du så måske haft lavet en tidligere på året hvor du har fået feedback på den fra din lære? Det kunne være meget godt at tage udgangspunkt i den, og nærmest bruge den som en 'skabelon'. Du kan også se hvordan du opstilte det hele og hvad læreren gav af feedback :). 

Med hjemmeside hvor de forklarer 'alt', er det så ift. eksamen eller synopsis?? 


Svar #2
14. juni 2022 af xxsara3

Well, det var bare sådan generelt, om nogle havde gode råd til samfundsfag eksamen. Altså f.eks. har min lærer skrevet i går aftest, at det vil være en god ide, at man lå fokus på "søgninger", som i, hvis der f.eks. stod en persons navn, så ville det være godt at finde ud af, hvem personen er, hvilken orginasition vedkommen arbejder i ovs. men er der ikke også andre gode råd? Måske flere tekstnedslag eller ligene? 

Har fundet en god hjemmeside til synopsisen, og har også styr på strukturen, men det var mere om, når jeg f.eks. skal fremlægge det mundtlig eller f.eks. efter mit mundtlig oplæg, hvis det giver mening?

Og btw, tusind tak for dine ord, det hjalp også på sagen :)


Brugbart svar (1)

Svar #3
14. juni 2022 af MN0710

http://octavius.vibygym.dk/eksamensraringd-til-mundtlig-eksamen.html

https://restudy.dk/undervisning/samfundsfag-eksamen-i-samfundsfag-a/

Jeg ved ikke om nogle af disse links kan hjælpe? Den første er jo godt nok skrevet specifikt til den skole, men synes der var meget af det som alligevel virkede brugbart, men det kan du vel bedst vurderer:). Det andet link er godt nok videoer og på A niveau, men måske er der alligevel noget der kan hjælpe?

 https://samfnuhtxb.systime.dk/?id=11331 fandt også dette link som bare er mere overordnet :).

Synopsen er mere som en guide for censor og læreren. Jeres præsentation skal tage udgangspunkt i synopsen, men tage nogle af de ting som er i synopsen og uddybe dem i præstationen (dem i synes er vigtige). Linket ovenover forklarer det også meget godt, hvad meningen med synopsen er :).

Håber det hjælper!


Skriv et svar til: Eksamens råd

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.