Fysik

Hjælp med opgave "gitteret"

14. juni 2022 af Jens5454 - Niveau: B-niveau

Hej jeg har brug for hjælp med denne opgave, jeg kan simpelt hen ikke finde hvilke formler jeg skal bruge. opgaven lyder som følgene: 

Lys med bølgelængden 590nm sendes gennem et optisk gitter med 300 spalter pr. mm.

a) bestem gitterkonstanten

b) beregn afbøjningsvinklen φ2

C) bestem antallet af ordner ser kan ses


Brugbart svar (0)

Svar #1
14. juni 2022 af peter lind

a) 1/300 mm

b) d*sin(vn) = n*λ

c) se https://www.studieportalen.dk/forums/thread.aspx?id=2050587


Svar #2
14. juni 2022 af Jens5454

Hvad er betyder d og n i "d*sin(vn) = n*λ"?


Brugbart svar (0)

Svar #3
14. juni 2022 af mathon

                                  \small \begin{array}{llllll}&&\quad\quad \quad\quad d\cdot \sin\left ( v_n \right )=n\cdot \lambda\\&& \begin{array}{|c|c|c|} \hline \textbf{st\o rrelse}&\textbf{bogstav}&\textbf{enhed}\\\hline \textup{gitterkonstant}&d&nm\\\hline \textup{afb\o jningsvinkel}&v_n&\degree\\\hline \textup{orden}&n&-\\\hline \textup{b\o lgel\ae ngde}&\lambda&nm\\\hline \end{array} \end{array}


Brugbart svar (0)

Svar #4
14. juni 2022 af mathon

\small \begin{array}{lllllll} \textbf{c)}\\&&n_{maks}=\left [\frac{d}{\lambda} \right ]\\&\textup{hvor}\\&&\left [ x \right ]=\textup{heltalsv\ae rdien af }x \end{array}


Brugbart svar (0)

Svar #5
14. juni 2022 af Eksperimentalfysikeren

d er afstanden mellem to nabospalter. Den kaldes gitterkonstanten.

n er antal hele bælgelængder, en bølge er forskudt i forhold tl nabospaltens lys. Den kaldes bøjningens orden.


Brugbart svar (0)

Svar #6
15. juni 2022 af mathon

\begin{array}{lllllll}\textbf{b)}\\&& d=3333.33\;\mathrm{nm}\\\\&& v_2=\sin^{-1}\left (\frac{2 \cdot \left ( 890\;\mathrm{nm} \right )}{3333.33\;\mathrm{nm}} \right ) \end{array}


Skriv et svar til: Hjælp med opgave "gitteret"

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.