Dansk

Klage over skriftlig dansk

16. juni 2022 af Annettebianca - Niveau: A-niveau

Jeg har i dag fået min skriftlige dansk karakter tilbage på 4, hvor jeg plejer at få 7-10. Jeg vil gerne klage, men hvordan tænker I at jeg kan klage, og kan i læse min aflevering og måske sige om et 4-tal virkelig er det der passer.

Vedhæftet fil: DANSK A EKSAMEN 2022.pdf

Brugbart svar (0)

Svar #1
16. juni 2022 af Moderatoren

Du skal kunne argumentere for, at din karakter er urimelig.


Svar #2
16. juni 2022 af Annettebianca

Ja, jeg føler også at den er urimelig eftersom jeg har gjort det derstår i opgaven:

Opgave: Analysér og vurdér ”Kunstig intelligens er vores eneste redning. Men vi har brug for et wakeupcall” (tekst 2) med særligt fokus på tekstens argumentation og retorik. Diskutér derefter tekstens centrale synspunkter med udgangspunkt i opgavesættets overordnede emne. I diskussionen skal du inddrage mindst én anden tekst fra opgavesættet.

I en analyse, vurdering og diskussion skal du anvende danskfaglig viden og relevante danskfaglige begreber. 

I analysen skal du analysere tekstens argumentation og retorik, herunder brugen af sproglige virkemidler. Der skal være et tydeligt fokus i analysen, og dine iagttagelser skal underbygges med tekstdokumentation. Analysen skal munde ud i en vurdering af, hvor nuanceret og relevant tekstens samlede argumentation er. 

I diskussionen skal du undersøge forskellige synspunkter på det emne, tekst 2 behandler. Diskussionen skal inddrage og videreudvikle de centrale synspunkter i tekst 2 og holde dem op imod egne og udvalgte synspunkter fra den eller de selvvalgte tekster. De inddragede synspunkter skal således bidrage til at nuancere diskussionen.


Brugbart svar (0)

Svar #3
16. juni 2022 af Moderatoren

Så skal du argumentere for det i din klage. 

Men jeg ville nok vente med at klage, hvis andre også vurderer din opgave til 4 :)


Svar #4
16. juni 2022 af Annettebianca

Jeg har skrevet til min dansk lærer, men ved ikke om han må sådan noget


Brugbart svar (0)

Svar #5
16. juni 2022 af Bellis2012

Jeg vil foreslå du kontakter din studievejler. Det gjorder jeg, da jeg dumpede et fag (hvilket jeg ikke mente var en rimelig bedømmelse). Der fik jeg at vide, at jeg godt kunne klage, men den nok ikke vil gå igennem med mindre, der var flere elever, der havde samme oplevelse.


Brugbart svar (1)

Svar #6
16. juni 2022 af Justitia

Velskrevet er opgaven i hvert fald ikke.

Der er masser af grammatiske fejl i opgaven.

En fjerdedel af opgaven er ren citering.

Opgaven er rodet.

Jeg kan ikke se nogen diskussion?

- hvor skulle denne diskussion være i opgaven?

Side 4 er i hvert fald ikke en diskussion, men derimod en redegørelse/opsummering...

Jeg vil mene, at karakteren 4 er velfortjent for din præstation.


Svar #7
16. juni 2022 af Annettebianca

Grundet til at der er citering er at, at pointerne i analysen skulle underbygges. Diskussionen er til sidst, hvor man udfordre forfatterens synspunkter, dog ved jeg at denne ikke er rigtig nuanceret og ikke tiptop

, men analysen og vurderingen er gode nok, da de opfylder opgaven.

Det bare jeg har flere gange skrevet mine opgaver på denne måde, hvoraf de blev bedømt til et 7-tal


Brugbart svar (0)

Svar #8
16. juni 2022 af Justitia

"Det bare jeg har flere gange skrevet mine opgaver på denne måde, hvoraf de blev bedømt til et 7-tal"

Lov mig... Hvis du indsender en klage, så skal du for guds skyld ikke skrive det ovenfor anførte.

Det er decideret pinligt.


Svar #9
16. juni 2022 af Annettebianca

Ja det er ikke er en valid begrundelse for klage. 


Svar #10
16. juni 2022 af Annettebianca

Men er der mulige ting jeg kan klage over?


Brugbart svar (1)

Svar #11
16. juni 2022 af Justitia

Måske er det bare mig, som er pedantisk.

Det kan være, at du får positive tilbagemeldninger fra andre brugere på Studieportalen.


Svar #12
16. juni 2022 af Annettebianca

Måske måske..


Brugbart svar (1)

Svar #13
16. juni 2022 af Bellis2012

Spørg din studievejleder


Brugbart svar (0)

Svar #14
16. juni 2022 af Justitia

Ad #10

Du kan selvfølgelig godt klage, men jeg tror ikke, at du får medhold i klagen.

Efter min mening... Så afspejler din opgave den jævne præstation, som man ud fra 7-trins-skalaen får karakteren 4 for.


Brugbart svar (0)

Svar #15
16. juni 2022 af kravlundis

#10
For nu at komme med min holdning, så mener jeg ikke, at der vil komme noget ud af at klage over opgaven.

Jeg har set mere velskrevne afleveringer få 02. Du bruger nogle "fine" ord hist og her; desværre vrimler opgaven med grammatiske fejl.

Jeg kan ikke se nogen måde hvorpå man kunne argumentere for, at din opgave fortjener mere end et 4-tal.


Brugbart svar (0)

Svar #16
17. juni 2022 af Stygotius

Du skal i hvert fald skrive "danskkarakter" og "dansklærer"  -ikke "dansk karakter" og "dansk lærer" ligesom du ikke skal skrive "udfordre" men "udfordrer". Man bør ikke lave r-fejl i 3.G.

"Det bare jeg har flere gange skrevet mine opgaver, hvoraf de blev bedømt til et 7-tal" er nonsens

Din tegnsætning kunne være bedre.

Det ser ud til at dit eneste argument for at klage er at du mener at bedømmelsen er urimelig. Det er næppe et sagligt argument. Du begrunder ikke at bedømmelsen skulle være urimelig. 

Du skal vide hvordan man bruger ordet "herunder"

Du skal vide hvornår man bruger "være" og hvornår "have" som  hjælpeverbum. (Herunder har robotter har adskillige gange kommet til udtryk )

Alt i alt bekræfter du kun at den bedømmelse du har fået, i hvert fald ikke er for hård .


Brugbart svar (0)

Svar #17
18. juni 2022 af Stygotius

En person der har bestået en studentereksamen, bør være ekspert i dansk sprog.


Svar #18
18. juni 2022 af Annettebianca

Jeg er tosproget


Svar #19
18. juni 2022 af Annettebianca

Ekspert og ekspert


Brugbart svar (0)

Svar #20
18. juni 2022 af TinkeTinke

Altså jeg tror generelt set, at alle er blevet bedømt rimelig hårdt i år. Har i hvert fald hørt mange historier indtil videre om elever der altid får 12, som nu får 4, 02 osv. Omkring halvdelen af vores årgang har fået 02, samt er enkelte reelt set dumpet. Personligt syntes jeg det virker utrolig hårdt, også selvom 02 er bestået, og samtidig er det jo nogle af de samme dansklærere der har givet høje karaktere på deres egne gymnasier, som også er censorer.

Ved at mange fra både min egen klasse og parallelklassen har i sinde at klage, da det virker lidt som en anomali at halvdelen knapt er bestået. 

Overvejer da også selv at klage, men pas, det virker som en langsommelig proces, og jeg skal som sådan ikke bruge et højere snit. Det er nu mere pga. min egen værdighed. 


Forrige 1 2 Næste

Der er 38 svar til dette spørgsmål. Der vises 20 svar per side. Spørgsmålet kan besvares på den sidste side. Klik her for at gå til den sidste side.