Matematik

Lineær første orden differentialligninger

16. juni 2022 af Emilie25sørensen - Niveau: A-niveau

Hej jeg skal op til eksamen, hvor et af spørgsmålene lyder:

"Gør rede for lineære differentialligninger af første orden samt den tilhørende løsningsformel. Giv et eksempel på anvendelsen af formlen."

Her talte min lærer også om at det kunne være godt at fortælle hvad man kan læse ud fra differentialligninger, som f.eks. væksthastighed.

Der hvor jeg er lidt forvirret er for det første det med at man skal give et eksempel på anvendelse af formlen, for jeg har ingen ide om hvad det skal betyde og hvad det kunne være?

Det andet er nemlig det med hvad man kan aflæse ud fra den lineære differentialligning af første orden. Det giver mening at y' må være væksthastigheden, men hvad kunne man ellers aflæse?


Svar #2
17. juni 2022 af Emilie25sørensen

Jeg havde tænkt at min lærer med eksempel mente nogte fra virkeligheden, men synes aldrig vi havde fået det i undervisningen. Så kan det være rigtigt, som de gør i linket du sendte, at det bare skal være et eksempel på en inhomogen differentialligning, som jeg bare skal finde en løsning af med panserformlen?.


Brugbart svar (0)

Svar #3
17. juni 2022 af jl9

http://thiele.ruc.dk/base/hjemmeside-2010DyMo/dokumenter_files/Afsnit3.8og3.9.pdf

På side 97 er der et kort eksempel "Frit fald med luftmodstand". Det er vist universitet materiale


Svar #4
19. juni 2022 af Emilie25sørensen

Okay tusind tak :)


Skriv et svar til: Lineær første orden differentialligninger

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.