Dansk

Kan jeg klage over min årskarakter hvis jeg har fået en meget højere eksamenskarakter

21. juni 2022 af bobi123 - Niveau: A-niveau

Jeg har fået en årskarakter på 7 i skriftlig dansk men har altid følt at mine afleveringer var bedre end det. Uanset hvor meget jeg har spurgt min dansklærer om hvad jeg kan gøre og så faktisk gøre det er der tilsyneladende altid noget nyt. Til eksamen (som er den første stil der ikke er blevet vurderet af hende) får jeg så 12. Er det grundlag for at klage eller er jeg for sent på den? Det skal også siges at den her aflevering føltes på niveau med alle andre afleveringer jeg har lavet


Brugbart svar (0)

Svar #1
21. juni 2022 af kravlundis

Du har altid ret til at klage - så ja, du kan godt klage. Om du får medhold er en helt anden sag. 

At du tilfældigvis synes, at din eksamensaflevering er på niveau med dine andre afleveringer, er ikke noget særlig godt argument. Det er faktisk næsten ubrugeligt. 

Hvis du vil klage over din årskarakter, skal du finde dine argumenter i de afleveringer der er relevante for din årskarakter (som i øvrigt udgøres af 3 års afleveringer; en pæn sjat) og ikke i din eksamensaflevering. 

Du kan klage lige så frit du vil, men jeg tror ikke der eksisterer et univers hvor du får medhold i denne klage. 


Brugbart svar (0)

Svar #2
24. juni 2022 af Stygotius

-Enig i #1.

Man skal have mange gode og stærke, saglige argumenter for at kunne klage over en  karakter med held. 


Brugbart svar (0)

Svar #3
24. juni 2022 af Annicca (Slettet)

Har du prøvet at tale med dine medstuderende - er de tilfredse med deres karakterer?

Brugbart svar (0)

Svar #4
24. juni 2022 af Stygotius

En klassekammerat i folkeskolen eller gymnasiet er ikke en "medstuderende".


Brugbart svar (0)

Svar #5
13. juli 2022 af Peterdraisler

Du er nok for seng ude. Og det er jeg også :-)


Brugbart svar (0)

Svar #6
13. juli 2022 af Stygotius

Nej, -en "studerende" er en person der er indskrevet på en videregående uddannnelse. Udtrykket  svarer ikke til "a student" på engelsk men måske snarere til "an undergraduate"  .


Brugbart svar (0)

Svar #7
30. juli 2022 af kentclark

#0

Jeg har fået en årskarakter på 7 i skriftlig dansk men har altid følt at mine afleveringer var bedre end det. Uanset hvor meget jeg har spurgt min dansklærer om hvad jeg kan gøre og så faktisk gøre det er der tilsyneladende altid noget nyt. Til eksamen (som er den første stil der ikke er blevet vurderet af hende) får jeg så 12. Er det grundlag for at klage eller er jeg for sent på den? Det skal også siges at den her aflevering føltes på niveau med alle andre afleveringer jeg har lavet

Du kan sørge for at alle dine afleveringer bliver vurderet på ny af en anden lærer. Problemet er, at du ikke vil kunne få nogen på din skole til at gøre det, fordi lærere af princip ikke vil kritisere hinanden. Men hvis du enten kender en lærer, som vil hjælpe, eller du vil betale dig til, at nogen ombedømmer dit arbejde, og du faktisk i alle afleveringer opnår en højere karakter end din lærer gav dig, så kan du fremlægge bevis på, at hun har fejlbedømt dig. Og det vil medføre, at de bliver nødt til at forholde sig til din klage. Gør de mod forventning ikke det, kan du klage til børne - og undervisningsministeriet. De håndterer klager op til gymnasieniveau.


Skriv et svar til: Kan jeg klage over min årskarakter hvis jeg har fået en meget højere eksamenskarakter

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.