Dansk

Dumpede jeg dansk faget?

09. juli 2022 af MarkSimonsen - Niveau: A-niveau

hey, 

Jeg afsluttede her til års min stx og ville lige spørge om jeg dumpede dansk faget. 

Jeg fik som års karrakter: 02 mdt, 00 skr.. dog fik jeg til eksamen 02 og 02. 

har jeg så dumpet faget? 

mange tak i forvejen. 


Brugbart svar (0)

Svar #1
09. juli 2022 af Legendarycreature

Ja, du har dumpet.


Brugbart svar (0)

Svar #2
09. juli 2022 af ringstedLC

\begin{align*}\textup{Et best\aa et fag kr\ae ver: } \frac{\textup{sum}_\textup{\,kar.}}{\textup{antal}_\textup{\,kar.}} &\geq \textup{snit-krav} \\ \Rightarrow \textup{Et dumpet fag kr\ae ver: } \frac{\textup{sum}_\textup{\,kar.}}{\textup{antal}_\textup{\,kar.}} &< \textup{snit-krav} \\ \frac{\textup{\aa rskar.}_\textup{\,skr.}+\textup{\aa rskar.}_\textup{\,mdt.}+ \textup{eks.-kar.}_\textup{\,skr.}+\textup{eks.-kar.}_\textup{\,mdt.}}{\textup{antal}_\textup{\,kar.}} &< 2\;(02) \\ \frac{2+0+2+2}{4} &<2\Rightarrow \textup{faget er dumpet} \end{align*}


Svar #3
09. juli 2022 af MarkSimonsen

hvad betyder det så for mig hvis jeg vil søge ind til et videgående uddannelse? 


Brugbart svar (0)

Svar #4
09. juli 2022 af Legendarycreature

#3
hvad betyder det så for mig hvis jeg vil søge ind til et videgående uddannelse?

Du skal tage faget om hvis uddannelsen kræver dansk på det niveau du har dumpet.

Svar #5
09. juli 2022 af MarkSimonsen

det betyder jeg skal lave en gsk? 


Brugbart svar (0)

Svar #6
09. juli 2022 af Legendarycreature

Jeg ville henvende mig til uddannelsesguiden, men ja tror jeg. Måske hf enkeltfag også er en mulighed

Brugbart svar (0)

Svar #7
09. juli 2022 af ringstedLC

#3

hvad betyder det så for mig hvis jeg vil søge ind til et videgående uddannelse? 

Det kommer an på, om "Da. A bestået" (el. højere) er et krav for optagelse på uddannelsen.

- Kun hvis det er dét, finder du et GSK, - gennemfører og består det, og søger så ind. Se eventuelt: https://www.ug.dk/uddannelser/gymnasialeuddannelser/enkeltfagogsupplering/spoergsmaal-og-svar-om-gymnasiale-suppleringskurser-gsk

- Hvis det ikke er dét og du iøvrigt opfylder adgangskravene (gennemsnit og/eller andre fag), så søger du bare inden (næste) ansøgningsfrist udløber.

Bemærk: Man kan ikke bruge GSK udelukkende til karakter- el. gennemsnitsforbedring. Det gøres vha. HF-enkeltfag. Se eventuelt: https://www.ug.dk/uddannelser/gymnasialeuddannelser/enkeltfagogsupplering/hf-enkeltfag


Brugbart svar (2)

Svar #8
10. juli 2022 af Stygotius

Mener du virkelig at det er en god idé for dig  -med det gennemsnit du har, og med det sprog og den stavning du demonstrerer-  at komme ind på en videregående uddannelse ?   -Den er jo trods alt netop  ......videregående..


Brugbart svar (0)

Svar #9
10. juli 2022 af Stygotius

ad svar # 1

"Ja, du er dumpet."


Brugbart svar (0)

Svar #10
10. juli 2022 af oppenede

#8

Mener du virkelig at det er en god idé for dig  -med det gennemsnit du har, og med det sprog og den stavning du demonstrerer-  at komme ind på en videregående uddannelse ?   -Den er jo trods alt netop  ......videregående..

I praksis er der altså grænser for hvor videregående de videregående uddannelse er, da der er gået pølsefabrik i den mange steder.


Brugbart svar (0)

Svar #11
10. juli 2022 af Stygotius

Ja, det er rigtigt, men det er vel ingen grund til at lukke alle mulige ind, som aldrig skulle have have taget plads op for seriøse og kvalificerede studerende. Et universitet er nu en gang ikke et rejsekursus men et sted for en teoretisk uddannelse.


Brugbart svar (1)

Svar #12
11. juli 2022 af MandenMedMangeHatte

#10

Hvad mener du med pølsefabrik?

Og hvilke videregående uddannelser mener du? Jeg er nysgerrig.


Brugbart svar (1)

Svar #13
12. juli 2022 af Rikke1864

https://ordnet.dk/ddo/ordbog?query=dumpe


Brugbart svar (0)

Svar #14
13. juli 2022 af Peterdraisler

Man kan også læse mere her: https://dsn.dk/ordbog/noid/1_dumpe/


 


Brugbart svar (0)

Svar #15
15. juli 2022 af rakijovic

Er jeg den eneste der ser ironien i at spørgeren særskriver det sammensatte ord "danskfaget" og derefter spørger om vedkommende har bestået?

- - -

Vriendelikheid is net sinisme wat 'n jol gekry het! ◄ |||| ► Ljubaznost je samo cinizam što je dobio piće! ◄ ||||

► Prietenia este doar cinism care a băut puțin alcool ! 


Brugbart svar (0)

Svar #16
15. juli 2022 af Stygotius

At tale om et "dumpet fag"  (som i #2) og om at "faget er dumpet" ibid. , er det rene vrøvl.


Brugbart svar (0)

Svar #17
16. juli 2022 af Stygotius

ad #15

Næh, ironien i det  er da tydelig  -som vel også i # 8.

ad #12

Med ordet "pølsefabrik" menes der formodentlig et sted  hvor der blot produceres en stor mængde ens, standardiserede, ligegyldige genstande  .......som pølser på en snor. 


Brugbart svar (0)

Svar #18
16. juli 2022 af MandenMedMangeHatte

#17 Okay nu er jeg med. Jeg tror desværre at standarden af disse pølser er blevet forringet i årenes løb.

Brugbart svar (0)

Svar #19
16. juli 2022 af Stygotius

Slettet

Brugbart svar (0)

Svar #20
17. juli 2022 af Moderatoren

Lad nu være.


Tråden er låst for yderligere indlæg.