Studievejledning

Spørgsmål vedr. kvote-2 fagsnit til psykologistudiet

16. juli 2022 af PsychoRose
Hej SP!

Jeg har tænkt mig at gå målrettet efter at komme ind gennem "kvote 2-nåleøjet" til psykologi på AAU næste år. Derfor har jeg tre spørgsmål, som jeg håber, nogen kan svare på. Det ville være en kæmpe hjælp!

#1 Da de adgangsgivende fag på AAU til psykologi er:
- Dansk A
- Engelsk B
- Historie B eller Idehistorie B eller Samtidshistorie B eller Samfundsfag B
- Matematik B

Vil det så sige, at hvis jeg både har haft Historie A og Samfundsfag A, at begge karakterer tæller med?
Og tæller min karakter fra Psykologi B ikke med? (Jeg gik på STX).

#2 Er der en skarp person herinde, der vil hjælpe mig med at udregne mit fagsnit, når mine karakterer er som følgende:
- Dansk A:
Årskarakterer 10 mundtlig og 10 skriftlig
Eksamenskarakterer 10 mundtlig og 10 skriftlig

- Engelsk A:
Årskarakterer: 10 mundtlig og 10 skriftlig
Eksamenskarakterer: 10 mundtlig og 12 skriftlig

- Historie A:
Årskarakter: 10 mundtlig

- Samfundsfag A:
Årskarakterer: 10 mundtlig og 12 skriftlig
Eksamenskarakter: 12 skriftlig

- Matematik B:
Årskarakterer: 7 mundtlig og 4 skriftlig
Eksamenskarakter: 4 skriftlig

Det er virkelig ikke for at være doven. Jeg har selv prøvet på at regne mit fagsnit ud, men som de ovenstående spørgsmål indikerer, er der desværre stadigvæk en del tvivl fra mit vedkommende.
Dansk: 10+10+10+10=40/4=10
Engelsk: 10/10/10/12=42/4=10,5
Historie A: 10+10=20/2=10
Samfundsfag A: 10+12+12=11,3
Matematik B: 4+7+4=5

Således har jeg regnet mit fagsnit ud til at være: 10+10,5+10+11,3+5/5=9,36

Mt eksamensresultat er: 9.6 (altså mit gennemsnit med alle fag, hvor det ikke kun er fagsnittet)

Jeg er klar over, at det er mange spørgsmål på en gang, men hvis nogen kan svare på lidt af det, ville det være til en stor hjælp! Jeg har naturligvis også tænkt mig at snakke med en studievejleder, når det bliver muligt igen.

Tusind tak!

Svar #1
16. juli 2022 af PsychoRose

Lige en lille tastefejl ved Historie A. Jeg har kun fået én mundtlig karakter der. Ikke to karakterer som angivet i mit forsøg på at regne mit fagsnit ud, men det gør vist ingen forskel, da det er 10 alligevel.

Brugbart svar (0)

Svar #2
16. juli 2022 af ringstedLC

Spg. 1: Jeg mener nej, da "eller" kan læses som et alternativ. I så fald indgår vel kun det "bedste" fag (Samf.).

Spg. 2: Næh, åbentbart ikke.

Spg. 3: Bortset fra "Historie" ser din metode OK ud:

10 + 10,5 + 11,3 + 5 →  9,2

Tillykke med den flotte hue!

PS. Fint hvis du kunne skrive igen efter samtalen med studievejleder.


Svar #3
16. juli 2022 af PsychoRose

#2 Tak for svaret! Det sætter jeg stor pris på. Jeg skal nok lige se, om jeg ikke kan opdatere tråden, når jeg har fået snakket med en studievejleder.

Efter lige at have genlæst det, jeg har skrevet, kan jeg se, at det er lidt noget rod. Jeg fik heller ikke stillet det 3. spørgsmål.

Men #3 er:
Hvad tror i ville være bedst for min kvote 2-vurdering? At jeg læser sociologi på KU i et helt år og opbygger 30 ECTS point, eller at jeg læser Matematik B op på A-niveau (som dog er lidt risikabelt, da matematik uden tvivl er mit svageste fag)? Kvalificerede bud er velkomne, men jeg er godt klar over, at det selvfølgelig er en studievejleder, jeg skal have fat i for at få det klareste svar.

Jeg havde håbet på at kunne arbejde som omsorgsmedhjælper (det gør jeg pt.) og have frivilligt arbejde ved siden af for en humanitær organisation, men jeg kan også se, at AAU hverken anerkender ufaglært arbejde eller frivilligt arbejde som noget gavnligt for kvote 2-vurderingen.

Jeg spørger om dette, da jeg i år har søgt ind på psykologi på alle universiteter og har i forbindelse med dette også tilmeldt mig standby på alle universiteterne. Dog forventer jeg at mit gennemsnit på 9.6 kommer til at være lige en tand for lavt. Derfor har jeg også søgt ind på sociologi på KU. Jeg vil gøre alt for at komme ind på psykologi, og derfor er jeg også klar på at bruge et år på sociologi, hvis det hjælper mig meget i en kvote 2-ansøgning.

Da målet er at blive en autoriseret psykolog, ser jeg ingen alternative veje.

Tak igen.

Skriv et svar til: Spørgsmål vedr. kvote-2 fagsnit til psykologistudiet

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.