Matematik

HJÆLP haster - er min beregning korrekt?

07. august 2022 af Dian123 - Niveau: A-niveau

Hej

Jeg har et spørgsmål angående berening (eller nærmere omregning...). 

Jeg har en opgave, hvor et stof X er dødeligt hvis der indtages 30-70 mg/kg kropsvægt. Hvis et barn på 35 kg indtager det i væskeform (15 mL indtaget), hvordan beregner jeg så hvor meget der er indtaget i mg og om det er dødeligt ud fra barnets kropsvægt? 

Mit eget bud: 

1 mL = 1000 mg 

der er indtaget 15 mL dvs. 15 000 mg 

Så siger jeg vel 15 000 mg / 35 = 428, 6 

er der så virkelig indtaget 428, 6 mg per kg kropsvægt eller er jeg helt galt på den? Det er jo langt over den dødelige dosis 

på forhånd tak, det haster lidt


Brugbart svar (1)

Svar #1
07. august 2022 af ringstedLC

\begin{align*} \textup{konc.} &= \frac{\textup{dosis}}{\textup{kropsv\ae gt}} \\ \textup{Antagelse:} \\ \rho _X &= 1000\,\frac{\textup{mg}}{\textup{ml}} \\ \textup{dosis} &= 15\,\textup{ml}=15000\,\textup{mg} \\ \textup{konc.} &= \frac{15000\,\textup{mg}}{35\,\textup{kg}}\approx 428.6\,\frac{\textup{mg}}{\textup{kg}} \gg30\!-\!70\,\frac{\textup{mg}}{\textup{kg}} \end{align*}

Så det er desværre korrekt. At den dødelige dosis overskrides, skyldes at 15 ml jo blot er en slurk.

De fleste mennesker ville dog næppe overleve den dosis:

\begin{align*} \textup{konc.}=\frac{\textup{dosis}}{\textup{kropsv\ae gt}} \Rightarrow \textup{kropsv\ae gt} &= \frac{\textup{dosis}}{\textup{konc.}} \\ \textup{kropsv\ae gt} &= \frac{15000\,\textup{mg}}{70\,\frac{\textup{mg}}{\textup{kg}}} \approx 214\,\textup{kg} \end{align*}


Svar #2
13. august 2022 af Dian123

Tusind tak for hjælpen!:)


Skriv et svar til: HJÆLP haster - er min beregning korrekt?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.