Fysik

Skråplan med gnidning - prøver lige igen

16. august 2022 af ukendt101 - Niveau: C-niveau

prøver lige igen, da svarene jeg fik på det andet opslag blev slettet....

.

En klods skydes op ad et skråplan med en fjeder. Hastigheden den skydes med ligger på 10 m/s. Skråplanet har en vinkel på 30° og klodsen en masse på 5 kg. Gnidningskoefficienten er  [\mu =0,5] .

a) Hvis jeg tegner en klods på vej op ad skråplanet, hvilken retning skal pilene pege når jeg skal angive kræfter til stede?? hvilke kræfter er egentligt tilstede???

b) hvordan kan jeg beregne klodsens acceleration ned af skråplanet?

c) hvordan kan jeg måle hvor lang tid der går før at klodsen standser?

d) hvordan bestemmer man hvor langt klodsen kommer op ad skråplanet?


Brugbart svar (0)

Svar #1
16. august 2022 af Moderatoren

Ok, så husk: 

Beskriv så præcist som muligt hvad du har problemer med. Gør rede for hvad du ved, og hvad du ikke ved.

På den måde undgår du, at lektiehjælperen bruger tid på at forklare ting, som du i forvejen er bekendt med.

Dette illustrerer også, at du har tænkt over opgaven, hvilket ofte giver hurtigere og bedre svar.


Svar #2
16. august 2022 af ukendt101

#0

prøver lige igen, da svarene jeg fik på det andet opslag blev slettet....

.

En klods skydes op ad et skråplan med en fjeder. Hastigheden den skydes med ligger på 10 m/s. Skråplanet har en vinkel på 30° og klodsen en masse på 5 kg. Gnidningskoefficienten er  [\mu =0,5] .

a) Hvis jeg tegner en klods på vej op ad skråplanet, hvilken retning skal pilene pege når jeg skal angive kræfter til stede?? hvilke kræfter er egentligt tilstede???

b) hvordan kan jeg beregne klodsens acceleration ned af skråplanet?

c) hvordan kan jeg måle hvor lang tid der går før at klodsen standser?

d) hvordan bestemmer man hvor langt klodsen kommer op ad skråplanet?

nevermind fandt ud af det


Skriv et svar til: Skråplan med gnidning - prøver lige igen

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.