Dansk

analyse af Mit hjertes indvandrer

12. september 2022 af Aya12 - Niveau: A-niveau

Jeg mødte dig som en fremmed men fandt ud af at du kendte mig bedre end jeg selv Du førte mig på opdagelse i mig selv du kendte genveje til oversete udsigter undersete koralrev Hvad der på mit kort stod opført som BLIND VEJ viste sig at føre til sindets største og kærligste lufthavn Du tog mål af min daglighorisont og mens jeg sad som på nåle så du dit snit til at trække nålene ud og anvende dem i dit snitmønster du klippede og øgede og lagde min gamle konfektionssyede horisont ud med adskillige tusind kilometer så den ikke strammede så meget om livet Først langt ud på natten nikkede du tilfreds: "Den vil nok i begyndelsen føles lidt rigelig om fortiden men den er beregnet til at vokse i og den klæder dig virkelig godt!" Min livsfordobler mit hjertes indvandrer med lidt for vide let slaskende horisonter omfavner jeg dig i denne fortrolige forårsnat. 

Hej folkens jeg står her i en lidt presset situation da jeg skal til eksamen imorgen og skal analysere noget lignede af denne tekst, nogen der kunne fortælle mig hvad der ville være godt at holde øje med i et dig som dette?


Brugbart svar (0)

Svar #1
12. september 2022 af Stygotius

Først og fremmest:  metaforer (genveje, trække nålene ud) - ironi - nye, selvopfundne ord - tage billedlige udtryk for konkrete - sjov med faste udtryk (se sit snit til) - ordspil (undersete koralrev) -  leg med skrædderudtryk (konfektionssyet, tage mål af)

-Du ødelægger meget ved ikke at skrive kommaer og punktummer og ved ikke at skrive testen i strofer


Svar #2
12. september 2022 af Aya12

Ja det må du undskylde, er megea stresset og det er grunden til det, men jeg takker for din nyttige hjælp


Brugbart svar (0)

Svar #3
12. september 2022 af Stygotius

Selv tak,  -jeg er glad hvis du kan bruge det til noget.

Bare tag det roligt: Det kan bestemt ikke gå så galt som du frygter. Bare husk at Benny Andersen meget ofte leger med ordene og bruger billedlige udtryk i en konkret betydning. Tænk  f.eks. på udtrykket "at gå fra snøvsen"       Vips, så lavede B.A:en bog om en figur der hedder "Snøvsen". Prøv at se denne tekst på samme måde.  Der er massser af eksempler i den.

Normalt  vil  et par bukser stramme  om livet. Her strammer de om fortiden.

Normalt tager man mål til et  par bukser. Her tager hun mål af  hans fortid, dvs. vurderer den.

Normalt lægger man en skjorte ud som er blevet for lille. Her synes hun at hans horisont er lidt for snæver (lægger den ud med flere tusind kilometer), dvs. får ham til at forstå mange, mange flere ting så han ikke er så  hæmmet og uforstående mere.

Han tager det til sig (-omfavner jeg dig) og forstår sig selv bedre (-Du førte mig på opdagelse i mig selv)       

Held og lykke i morgen. Jeg tror bestemt at det går bedre end ventet.


Skriv et svar til: analyse af Mit hjertes indvandrer

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.