Matematik

Fire ligninger med fire ubekendte

27. september 2022 af me002 - Niveau: Universitet/Videregående

Hej. Jeg sidder en lille smule fast.

Jeg har fået en opgave for, hvor jeg skal bestemme x_1, x_2, x_3, x_4, hvor de 4 variabler er i de 4 ligninger. Ligningerne kan ses i den vedhæftet fil.

Jeg kan forstå at at man kan besnytte sig af en elimation metode. Jeg har da også brugt denne metode, hvor jeg har substaheret den første ligning med den anden, hvor jeg derefter har fået en ligning, hvor x_1 & x_2 indgår, og x_3 & x_4 er elimineret.  Derefter sidder jeg lidt i bar bund.


Brugbart svar (0)

Svar #1
27. september 2022 af peter lind


Svar #2
27. september 2022 af me002

Ups mangler at skrive, at:

y_1 = 15

y_2 = 16

y_3 = 12

y_4 = 20


Brugbart svar (0)

Svar #3
27. september 2022 af peter lind

Du skal altså ikke bare trække en ligning  fra en anden. Du skal på forhånd vælge en  variabel hvor koefficienten ikke er 0. Derefter skal du trække et multiplum af den række fra de andre så du eliminere den variabel fra de andre ligninger. Hvis du vil eliminere x1 i dine ligninger kan du for eksempel trække en halv gange første række fra den anden række, 3/2 gange første række 3 række og 2 gange første række fra 4. række. Derved får du at de 3 sidste ligninger ikke indeholder x1. der 3 sidste ligninger er så med 3 ubekendte. du har således reduceret ligningssystemet til 3 ligninger med 3 ubekendte. Den første ligning er så med 1 ubekendt, når du har løst de 3 ligninger med 3 ubekendte

Du kan se nærmere på https://da.wikipedia.org/wiki/Gauss-elimination


Skriv et svar til: Fire ligninger med fire ubekendte

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.