Kemi

Elektronprikformel

28. september 2022 af Annicca (Slettet) - Niveau: C-niveau
Jeg er i gang med en opgave, hvor jeg skal tegne elektronprikformelen for PF5. Dette har jeg gjort, men når jeg så Google mig frem, for at se om mit svar er korrekt, ser jeg at jeg har lavet noget helt forkert- åbenbart?

Nogen der vil forklare mig, hvordan dette (billede vedhæftet) kan være korrekt, når der jo skal være 8 elektroner i yderste skal omkring “P”, men der tydeligvis er 10 elektroner.


Brugbart svar (0)

Svar #1
29. september 2022 af Heptan

Det er en rigtig god overvejelse. Du kender dubletreglen (2 elektroner i yderste skal) og oktetreglen (8 elektroner i yderste skal). Den næste regel er så 18-elektronreglen, som benytter yderligere 10 pladser i d-orbitalerne.

PF5 overholder så ikke 18-elektronreglen, men benytter kun 2 pladser i en d-orbital.

Det eneste fornuftige er altså at binde alle fluoratomer direkte til phosphor. Alternativt skal man putte mere end 8 elektroner på fluor, men så er det trods alt bedre at "overfylde" det største atom.


Skriv et svar til: Elektronprikformel

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.