Dansk

Hjælp til at forstå enkel sætning

10. oktober 2022 af Lara45 - Niveau: A-niveau

Hej Studieportalen, 

Jeg har brug for jeres hjælp til at forstå følgende sætning, som er facit til en opgave.

Ved høje plasmakoncentrationer af glukose (>20 mM) vil den reabsorberede mængde af glukose være konstant. Clearence af glukose vil efterhånden nærme sig clearance af inulin, da en aftagende del af den udfiltrerede glukose reabsorberes ved høje plasma koncentrationer og resten derfor udskilles.

Jeg tror, at det er ordet udfiltrerede, der driller, men sådan som jeg har forstået det, så betyder den sidste sætning: En mindre del af glukose reabsorberes ved høje plasmakoncentrationer og udskilles derfor. - Er det rigtigt, eller tager jeg fejl?

Jeg læser op til eksamen, så jeg vil egentlig bare forstå facit her. 

PÅ forhånd tak.


Brugbart svar (1)

Svar #1
10. oktober 2022 af Stygotius

Det  hedder "insulin", og det hedder  "plasmakoncentrationer".

Du har ret i din forståelse af sætningen.


Svar #2
10. oktober 2022 af Lara45

Tak for svar og rettelserne, men der er tale om inulin og ikke insulin :)


Brugbart svar (2)

Svar #3
10. oktober 2022 af DrNielsen

#1 - der ER formentlig tale om inulin og ikke insulin. Det er et kulhydrat der helt klassisk kan bruges til at demonstrere nyrernes funktion. 

Metabolismen af inSulin er et helt særskilt kapitel.

Forståelsen er god nok. Men husk på at begreberne der tillægger sig nyrens funktioner er talrige og kan være relativt komplekse.

I øvrigt et et godt dpørgsmål i kategorien 'biologi' en anden gang ;)


Brugbart svar (0)

Svar #4
10. oktober 2022 af MentorMath

#1

Insulin.. Det er noget vrøvl.. 


Svar #5
11. oktober 2022 af Lara45

#3 Tusind tak for svar og yes det vil jeg gøre fremadrettet, så der ikke opstår misforståelser :) 


Brugbart svar (0)

Svar #6
11. oktober 2022 af Stygotius

OK, -beklager. Jeg var ikke klar over forskellen på "insulin" og "inulin".


Skriv et svar til: Hjælp til at forstå enkel sætning

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.