Dansk

Dansk Essay forbedringer

26. oktober 2022 af MrRage - Niveau: 9. klasse

Hej allesammen, vil lige høre jeres input til mit essay omkring 'selfiegenerationen'. Jeg har endnu ikke tjekket den igennem for kommatering, stavefejl og datid/nutid.

OBS! Den er ikke rettet eller ligende.

Selfiegenerationen, en doven årgang

- Lucas


 

En selfiegeneration, en årgang af dvaske, unge og dumme. En gruppe mennesker der ikke foretager sig andet end at glo ned i deres telefoner og være på tværs. Et simpelt bling er nok til at fjerne enhver interesse fra andet end telefonen. 

Begrebet selfie er helt fra 2002 og er kendt både blandt unge samt ældre. Havde man nogle ide om begrebet selfie for eksempelvis 30 år siden? Dengang rådede man ikke over telefoner eller digitale kameraer. Et gammeldags kamera var det eneste folk besad. Gad vide om at man så tog selfies ligesom i nuet bare med et større og mere klodsede kamera? Det er fascinerende at agte differencen blandt generationer med kun en 30 års forskel sammenlignet med tidligere generationer. Verden har ændret sig en del siden internettet og det stopper nok ikke lige i fremtiden. Personligt er jeg opvokset med både computer og ipad lige fra barnsben af, sammenlignet med mine bedsteforældres opvækst er jeg en forkælet møgunge. Dengang hjalp man jo rent faktisk til i huset indtil at man fik arbejde ved 12 års alderen. Indtil havde de hjulpet til med enten fiskeriet oppe i skagen eller med roerne på Lolland. Regler og begrænsninger dengang var anderledes og mindre strikse. Både min far og mor har kørt markræs eller lignende ude på gården men det er ikke så normalt mere. Eksempelvis er det nu betragtet som farligt og uansvarligt at lade sine børn gå ud på søen når at den var frosset til, men da mine forældre var børn bemærkede man det ikke.


 

Det er næsten skræmmende at se så mange mennesker dybt fortabt i deres telefoner end da når at de er sammen med deres børn. Et eksempel jeg personligt har bemærket var i efterårsferien hvor at jeg så 2 unge forældre der skubbede på hver deres barnevogn imens at de var langt borte i deres firkantede skærm. Personligt ser jeg ikke hverken flere piger eller drenge begravede i deres skærm, det virker umiddelbart lige delt. Historisk set plejer piger at gå mere op i dem selv sammenlignet med drenge hvor at håret samt stilen bare skal sidde. Piger derimod har en række flere ting i spil som eksempelvis, nyt tøj, pænt hår, nyt makeup, ny telefon, filtre og deres optræden på sociale medier. Selvfølgelig gælder det ikke for alle men er derimod en grov generalisering af en bred og vidt forskellig generation. At ville se godt ud syntes jeg ikke er et problem til gengæld fravælge flere timers fritid til istedet at bruge på eksempelvis makeup mener jeg at det er et problem.




 

Det reelle spørgsmål er hvad der fører individer så langt ud i håb om et urealistisk skønhedsideal. Grunden til at bruge flere timer på at tage et perfekt selfie undrer mig stadig, om det så er responsen man får iform af kommentare, likes og komplimenter eller noget helt andet. Jeg lægger ikke noget op af mig selv personligt men stadigvæk forstår jeg længslen efter succesen og anerkendelsen. De sociale medier har en kæmpestor indvirkning på både at selfies er så populære samt hele selfiegenerationen. De eneste jeg kender som ikke er familiær med begrebet selfie er mine bedsteforældre.


 

Hvis at jeg perspektivere et par generationer tilbage kan jeg godt forstå hvorfor at min generation bliver kaldt selfiegenerationen. Jeg forstår også hvorfor at de ældre mener at selfiegenerationen er både svag, doven, ubehøvlet og dumme. Deres opvækst er også helt anderledes end eksempelvis min. Mine bedsteforældres generation hedder ‘68-generationen’ hvor at vores velfærdsstat blev skabt, derudover kom kvinder på arbejdsmarkedet og ligestilling samt kvinders rettigheder blev en ting. Generationen har skabt en del forandringer selvom at det kun var cirka 10% det rent faktisk deltog aktivt i demonstrationer og kampe. 


 

Mange mener at selfie generationen (gen z) har taget overhånd. Personligt vil jeg mene at internettet er godt i begrænset mængder men at det har taget overhånd for mange unge og det former deres hverdag. Internettet bedrager også nemt eksempelvis på sociale medier eksempelvis hvor at piger kan tage billeder fra en bestemt vinkel for at få større eller ‘flottere’ bryster eller bruge bunkevis af filtre, hvilket essentielt bedrager og snyder. Et andet eksempel er hvor hårdt gen z slår ned på fejl sammenlignet med andre generationer. Sociale medier tvinger børn og unge til at iscenesætte sig selv.


 

Mener du at selfiegenerationen har taget overhånd og hvorfor / hvorfor ikke?


Brugbart svar (0)

Svar #1
26. oktober 2022 af kravlundis

Jeg vil gerne komme med indholdsmæssig feedback, men ikke før du selv har rettet teksten igennem for grammatiske fejl. Dem er der en hel del af - måske er du heldig at der er nogen/nogle der har lyst til at rette den frivilligt. 

Jeg vil dog alligevel sige, at der er steder hvor din sprogbrug er meget prætentiøs. For eksempel er "difference" (på dansk) et ord der udelukkende bruges om mængdeforskelle - priser på varer, for eksempel. Hvis man skal bruge "kloge" ord, så skal man også vide, hvordan man bruger dem rigtigt.

Man skal også vide, hvornår det er bedst at udelade dem. For eksempel er der ingen grund til at skrive "agte", når man lige så godt kunne skrive "betragte", "iagttage" eller bare "se" - det er ikke en ph.d-afhandling du er ved at skrive, det er et essay. 

Det er fascinerende at agte differencen blandt generationer med kun en 30 års forskel sammenlignet med tidligere generationer


Brugbart svar (0)

Svar #2
26. oktober 2022 af kravlundis

Derudover er "Selfiegenerationen" på relativt kort tid blevet til et forældet udtryk. Mig bekendt udsprang det af Instagram-crazen omkring 2014, hvor ordet "selfie" eksploderede i popularitet. Nu om dage er alle og enhver jo på sociale medier, og det lader til at de ældre generationer tager mindst lige så mange "selfies" som de yngre. Mon ikke det er på tide at lægge det åndssvage udtryk på hylden, eller i hvert fald give det et andet navn med nogle andre konnotationer. 


Brugbart svar (0)

Svar #3
26. oktober 2022 af Justitia

#1 du skulle måske først læse korrektur på dit eget skriv.


Brugbart svar (0)

Svar #4
26. oktober 2022 af kravlundis

#3

Det kan man da kalde et brugbart svar. Fordi jeg ikke selv skriver perfekt dansk, har jeg ikke lov til at hjælpe andre, eller komme med ideer til forbedring? Spændende logik. 


Brugbart svar (0)

Svar #5
26. oktober 2022 af Justitia

Sikke en overfortolkning...

Jeg håber ikke, at du selv er af den opfattelse at skrivet i svar #1, er noget som tilnærmelsesvis minder om et "brugbart svar"... Hvis det modsatte er tilfældet, så er du i en vildfarelse.


Brugbart svar (0)

Svar #6
26. oktober 2022 af Justitia

Du kommenterer på andre brugeres grammatik, men du bliver pigefornærmet, når jeg fremhæver dine danskkundskaber (eller mangel på samme)... 

Apropos logik... se dét er ulogisk.


Brugbart svar (0)

Svar #7
26. oktober 2022 af kravlundis

Du misforstår mig. Når jeg skriver "Det kan man da kalde for et brugbart svar", henvender det sig til dit "skriv" i #3. Det var sarkastisk ment - men det har du så åbenbart ikke forstået.

Jeg gider ikke spilde mere af min tid på meningsløs diskussion med en person, der mest af alt lader til at have lyst til at være på tværs.

#6
Forskellen er, at spørgeren bad om hjælp til at forbedre sit essay - jeg bad ikke om feedback på mit skriv. At du kritiserer mit skriv, gavner ingen.

Hvis ikke du har tænkt dig at hjælpe #0, så synes jeg du skal lade være med at kommentere yderligere i denne tråd.

Svar #8
26. oktober 2022 af MrRage

#2

Derudover er "Selfiegenerationen" på relativt kort tid blevet til et forældet udtryk. Mig bekendt udsprang det af Instagram-crazen omkring 2014, hvor ordet "selfie" eksploderede i popularitet. Nu om dage er alle og enhver jo på sociale medier, og det lader til at de ældre generationer tager mindst lige så mange "selfies" som de yngre. Mon ikke det er på tide at lægge det åndssvage udtryk på hylden, eller i hvert fald give det et andet navn med nogle andre konnotationer. 

#3

#1 du skulle måske først læse korrektur på dit eget skriv.

Udfra personligt earfaring ved mange gamle ikke hvad det er. Har ikke rettet korrektur med vilje endnu da det er rimeligt irrelevant i forhold til indholdet. Jeg kan tydeligt se at du har misforstået noget i og med at jeg ikke beder om nogen form for korrekturrettelser men derimod indholds ideer / rettelser.


Brugbart svar (0)

Svar #9
26. oktober 2022 af kravlundis

Okay - du havde bare ikke skrevet, at du kun ville have indholdsmæssige rettelser. Det er svært at gætte sig til.


Derudover var #3 henvendt til mig i #1, ikke til dig, i #0 - men det er vel ligemeget.

Svar #10
26. oktober 2022 af MrRage

#1

Jeg vil gerne komme med indholdsmæssig feedback, men ikke før du selv har rettet teksten igennem for grammatiske fejl. Dem er der en hel del af - måske er du heldig at der er nogen/nogle der har lyst til at rette den frivilligt. 

Jeg vil dog alligevel sige, at der er steder hvor din sprogbrug er meget prætentiøs. For eksempel er "difference" (på dansk) et ord der udelukkende bruges om mængdeforskelle - priser på varer, for eksempel. Hvis man skal bruge "kloge" ord, så skal man også vide, hvordan man bruger dem rigtigt.

Man skal også vide, hvornår det er bedst at udelade dem. For eksempel er der ingen grund til at skrive "agte", når man lige så godt kunne skrive "betragte", "iagttage" eller bare "se" - det er ikke en ph.d-afhandling du er ved at skrive, det er et essay. 

Det er fascinerende at agte differencen blandt generationer med kun en 30 års forskel sammenlignet med tidligere generationer

Tak for henholdsvis din tid samt rettelsen. Jeg ønskede ikke at virke som en på ph.d niveau men derimod bare stikke ud fra mængden. Hvis at jeg skal være helt ærligt ved jeg heller ikke hvad agte betyder men det lød bare 'rigtigt' i mit hoved da det sprang frem. Jeg læste en del Anders And da jeg var knejt og derfra fik jeg udvidet mit ordforråd.


Svar #11
26. oktober 2022 af MrRage

#9 Okay - du havde bare ikke skrevet, at du kun ville have indholdsmæssige rettelser. Det er svært at gætte sig til.


Derudover var #3 henvendt til mig i #1, ikke til dig, i #0 - men det er vel ligemeget.

Det havde jeg sgu ikke set min fejl. Igen tak for din tid.


Brugbart svar (0)

Svar #12
26. oktober 2022 af kravlundis

Så lidt.

Jeg håber ikke jeg var for "hård". Du har et fornuftigt ordforråd som elev i 9. klasse. Bare vær klar over, at essayet godt kunne bruge en kærlig grammatisk korrekt hånd - det ville virkelig gøre underværker.

Fortsat god aften :)

Brugbart svar (0)

Svar #13
27. oktober 2022 af Justitia

#7 Du misforstår mig. Når jeg skriver "Det kan man da kalde for et brugbart svar", henvender det sig til dit "skriv" i #3. Det var sarkastisk ment - men det har du så åbenbart ikke forstået.

Jeg gider ikke spilde mere af min tid på meningsløs diskussion med en person, der mest af alt lader til at have lyst til at være på tværs.

#6
Forskellen er, at spørgeren bad om hjælp til at forbedre sit essay - jeg bad ikke om feedback på mit skriv. At du kritiserer mit skriv, gavner ingen.

Hvis ikke du har tænkt dig at hjælpe #0, så synes jeg du skal lade være med at kommentere yderligere i denne tråd.

Nej, jeg misforstår intet i denne korrespondance - tværtimod.

Det er derimod dig, som mistolker mine hentydninger, hvilket fører til absurde overfortolkninger og konklusioner...

Men du er formentlig det, som man kalder tungnem.

Vores korrespondance må derfor ophøre, da den er meningsløs.

God dag.


Brugbart svar (1)

Svar #14
27. oktober 2022 af Moderatoren

#13

Hvis du ikke vil hjælpe trådstarer, så behøver du slet ikke skrive i tråden. Det er simpelthen så meningsløst og idiotisk at kommentere andres sprog og grammatik – medmindre man efterspørger det. 

Og hvis du ikke vil misforstås, så skriv da klart og tydeligt, hvad dine hentydninger er.


Brugbart svar (0)

Svar #15
27. oktober 2022 af Stygotius

Det er bestemt ikke "meningngsløst og idiotisk" at kommentere en spørgers sprog da det tæller meget med ved bedømmelsen af en opgave. Man får det med ganske gratis og uopfordret så  -hvad er problemet sålænge det gøres begrundet og dermed sagligt???. 

Det kan  være en meget stor hjælp til at få rettet nogle problemer som vedkommende ikke selv har været opmærksom på. Formålet med at rette er ikke at kritisere, men at bidrage til en forbedret skriveevne i alle dens aspekter. Det er også at forbedre et "skriv" i et "essay" (fristil)

Det er noget flere  -ikke mindst denne "moderator"-   har misforstået -måske fordi han selv godt kunne have haft brug for hjælp hos en vejleder og bisidder. I øvrigt bør man naturligvis kalde noget for elendigt hvis det virkeligt har været elendigt. Andet ville være at svigte og føre en spørger bag lyset ved at foregøgle       ham/ hende at alt var ganske i orden.

Teksten i #1 af Mr Rage er præget af et vældigt godt indhold, fuldt af viden og indsigt og kundskab og observationer. Desværre er den også skæmmet af en ret dårlig sproglig standard med alt for mange primitive formuleringer, dårlig stavning ("dybt fortabt i deres telefoner (end da) endda")  og eksempler på ringe tegnsætning ("når at den var frosset til"  -  "Havde man nogle ide om..."  -  "Historisk set plejer piger at gå mere op i dem selv sammenlignet med"), hvilket kan ødelægge billedet af en ellers god og fyldig  besvarelse. 

Hvis man  reelt ønsker at hjælpe en spørger, bør man give al den  hjælp man kan.


Brugbart svar (0)

Svar #16
27. oktober 2022 af kravlundis

Teksten i #1 er hverken skrevet af MrRage, eller indeholder de citater der inkluderes i #15. 

Indlægget i #15 er simpelthen så rundt på gulvet mht. hvem der kommenterer hvad i tråden, at det nok er bedst at ignorere det. 


Brugbart svar (0)

Svar #17
27. oktober 2022 af Stygotius

Nej, ok,  -i #0.


Brugbart svar (0)

Svar #18
27. oktober 2022 af Moderatoren

Det er helt rigtigt, at man gerne må hjælpe dem, som efterspørger det. Justitia prøvede ikke det – hun kommenterede kravlundis.

Og Sven, du behøver ikke kalde mig "denne moderator" altid og komme med disse små svinere til mig.

'Ord kan såre. Du er dine ord, og hvis dine ord er aggressive eller nedladende, bliver de andre brugere hurtigt trætte af dig.'

– Det er derfor, at vi fået 100vis af klagemails om dig – og derfor jeg bliver nødt til at bruge tid på at moderere dig. 


Brugbart svar (0)

Svar #19
27. oktober 2022 af Stygotius

ad # 18

Til lykke med dine fine og velformulerede og velskrevne bemærkninger.

Desuden....  hvad jeg behøver, kan jeg udmærket selv bestemme.

Jeg er tilhænger af at man kalder en spade for en skovl    ...uden stort hensyn  til små forurettede, fornærmede  pus,  der tror de er bedre end de er, og som ikke kan kende  en hjælp når de møder den..


Brugbart svar (0)

Svar #20
27. oktober 2022 af Moderatoren

Nej, det kan du ikke selv bestemme. Vi har jo nogle betingelser for brug af forummet, som du accepterer, når du opretter et indlæg. Når du ikke overholder dem, så bliver du modereret.


Forrige 1 2 Næste

Der er 24 svar til dette spørgsmål. Der vises 20 svar per side. Spørgsmålet kan besvares på den sidste side. Klik her for at gå til den sidste side.