Matematik

Prediktion-at forudsige fremtidige sandsynlige udfald på grundlag af de foregående

28. oktober 2022 af Ikaros2 - Niveau: Universitet/Videregående

Hej!

Jeg har et mas med at forstå sansynlighedsformlerne. Dvs. jeg kan godt finde nogenlunde ud af at BRUGE dem. Men at FORSTÅ, nej!

1) F.eks. når det drejer sig om proceduren med at regne sig frem til standardafvigelse. Hvad er LOGIKKEN i at kvadrere de enkelte led i rækken med differencerne mellem middeltallet og det aktuelle udfald x? Jeg kan godt se at det virker, faktisk, det er jo meget nyttige tal, der kommer ud af det. Men logikken? Er det bare vildt tilfældigt, at man har fundet ud af, at sådan en række KVADRATER virker i formlen? Hvorfor virker ikke bare differencen uden kvadrering?

2) Når man så bruger den standardafvigelse, man har beregnet, kan man vurdere et sandsynlighedsinterval for fremtidige udfald under samme vilkår, men hvordan gør man egentlig? Er det bare at extrapolere kurven, på en eller anden måde, for 66% hhv 95% sandsynlighed? 

3) Hvordan kan det være, at man med disse formler lander på de meget nyttige sansynlighedsintervaller af 66%, 95% og 99%? Er det bare et svineheld i matte, med lige at få 66 og 95 osv, eller er det noget som kloge folk har lagt ind i formlerne et sted?

Ikaros2

Brugbart svar (0)

Svar #1
28. oktober 2022 af jl9

1)
Standardafvigelse, spredning, varians. Mål for gennemsnitlig afvigelse fra middel. Det kan være at det i nogen sammenhæng er hensigtsmæssigt at tage kvadratroden af variansen.

2)
Hvis man kender eller antager at en stokatisk variabel har en bestemt fordeling, f.eks. normal-fordelt, så kan beskrive hele fordelingen med 2 parametre: middel og varians. Det vil også sige at hvis man har prøver/målinger som man beregner middel og varians af, så kan man fitte data ind i en antaget stokastisk fordeling.

3)
Lidt det samme som 2)

Brugbart svar (0)

Svar #2
29. oktober 2022 af Anders521

Mht. 1) I forelæsningsnoten gives der tre begrundelser for kvardreringen af differensen ml. variablen X og middelværdien μ fremfor den numeriske værdi af differensen.

Skriv et svar til: Prediktion-at forudsige fremtidige sandsynlige udfald på grundlag af de foregående

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.