Dansk

Syntaktisk analyse

01. november 2022 af KarstenHøjlund - Niveau: C-niveau

Hej! Jeg skal lave en syntaktisk analyse til Almen Sprogforståelse, men er faktisk ikke helt sikker på hvordan. PS. Har valgt dansk, da jeg ikke umiddelbart kunne finde Almen Sprogforståelse under kategori. Håber det er okay :-)

Sætningen:
Der er to historier at fortælle, da de kommer hjem til lejren. Hjelmkameraerne har kørt hele tiden, og før de afleverer optagelserne, downloader de dem på deres bærbarer.

Det jeg har fundet mig frem til, føler jeg er lidt mangelfuldt, og det ville derfor være lidt rart med noget feedback og rettelser :)

X = substantiv/navneord 

O = verbum/udsagnsord 

S = subjektsprædikat 

OP = objektprædikat  

^ = objekt  

Der er to historier at fortælle, da de kommer hjem til lejren. Hjelmkameraerne har kørt hele tiden, 

       O   x-  - - x                              o   x                                                x               o 

 og før de afleverer optagelserne, downloader de dem på deres bærbare.  

             S       o              ^                      o           x   OP 


Brugbart svar (0)

Svar #1
02. november 2022 af Stygotius

1  Det er meget dårlig stil bare at droppe alle ens grundled. Det kan evt. kun bruges i en (ringe) SMS-stil 

2 Det rigtige udtryk er "subjektsprædikativ"  -ikke "subjektsprædikat" og "objektsprædikativ"   -ikke                        "objektsprædikat". Et sætnings prædikat er noget helt andet.

3 "To historier" er subjektsprædikativ. Ordet "Der" er et foreløbigt subjekt.

4  "at fortælle" er en apposition

5  I den første sætning er "hjem" og "til lejren" adverbialer. Verballeddet er "har kørt". "hele tiden" er adverbial

6  Anden sætning: Ordet "dem" i hovedsætningen er et dir objekt.

"på deres bærbare" er præpositionsled og adverbial.

HUSK at man ikke skal tage fejl af 'sætningsled' og 'ordklasse' !!!


Skriv et svar til: Syntaktisk analyse

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.