Matematik

Skal nævne differentialkvotienten for tre forskellige funktioner

26. november 2022 af SiLYJA - Niveau: B-niveau

Hej. 
Jeg har en aflevering om differentialregning. 
Har en opgave som lyder således: Nævn differentialkvotienten for tre forskellige funktioner og med et tal eksempel for hver.
Jeg forstår det som jeg skal komme på et tal eksempel, hvor jeg skal lave f(x) om til f'(x)

jeg har gjort således: f(x)=x2               f'(x)=2*x2-1
(x2 er x i anden)
Jeg har gjort det ved hjælp af regnereglerne som er udledt af tretrinsreglen, men jeg ved ikke om jeg har misforstået opgaven? På forhånd tak
 


Brugbart svar (0)

Svar #1
26. november 2022 af mathon

Misforstået vides ikke.
Men du har ikke angivet tre forskellige funktioner og dermed heller ikke tre differentialkvotienter.

Der menes ikke differentialkvotienten for tre forskellige x-værdier for samme funktion.


Brugbart svar (0)

Svar #2
26. november 2022 af mathon

For eks.:
                        \small \begin{array}{lllllll} \textbf{1)}\\&f(x)=3x^2\\\\ \textbf{2)}\\& g(x)=10x^6+7x^5-11x^4+10x^3-2x^2+5x+33\\\\ \textbf{3)}\\& h(x)=5\cdot \sin(3x-0.12)+1.19 \end{array}


Brugbart svar (0)

Svar #3
26. november 2022 af ringstedLC

#0

Jeg forstår det som jeg skal komme på et tal eksempel, hvor jeg skal lave f(x) om til f'(x)

Du laver ikke noget om. Du skal bestemme den afledede af- eller differentiere tre selvvalgte funktioner:

\begin{align*} f_1(x) &= (...) &\Rightarrow {f_1}'(x)=(...)' \\ f_2(x) &= (...) &\Rightarrow {f_2}'(x)=(...)' \\ f_3(x) &= (...) &\Rightarrow {f_3}'(x)=(...)' \end{align*}

#0

jeg har gjort således: f(x)=x2               f'(x)=2*x2-1
(x2 er x i anden)

Det er ikke rigtigt:

\begin{align*} f_1(x) &= x^2 &\Rightarrow {f_1}'(x)=2x^{2-1}&\;{\color{Red} \neq }\;2x^2-1 \\ && &=2x\,\widehat{\;}\,(2-1) \quad\textup{med h\ae vet skrift udeladt} \end{align*}


Skriv et svar til: Skal nævne differentialkvotienten for tre forskellige funktioner

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.