Kemi

KMnO4 polært?

12. december 2022 af Annicca (Slettet) - Niveau: C-niveau

Jeg forstår simplhen ikke, hvordan KMnO4 kan være polært. 

Når jeg udregner negativitetforskellen bliver det til 0. 

For at det jo skal være polært, skal det være over 0,5 - og fordi KMnO4 er en ionforbindelse er det højere

Nogen dert evt. kan vise mig, hvordan man kommer frem til, at det er et polært molekyle???


Brugbart svar (0)

Svar #1
13. december 2022 af AngelOneOne

Hej,

Elektronegativiteten for stoffer, bestemmes af hvordan elektronerne er fordelt omkring bestanddelene af stoffet.

I upolære kovalente bindinger deles elektronerne ligeligt mellem bestanddelene i stoffet, og i polære kovalente bindinger, er elektronerne ulige fordelt.

I ionforbindelser, sker der en overførsel af en eller flere elektroner fra nogle bestanddele til nogle andre i stoffet. Stoffet får dermed en udpræget positiv og negativ 'ende', og dermed bliver stoffet polært.

Når du beregner elektronegativitetesforskellen, skal du kun beregne mellem K og det ene O i permanganat, da det er til dette O, kalium binder sig. Når du gør det sådan, vil du se at elektronegativitetesforskellen i K—O bindingen er 3,5 (O) - 0,8 (K) = 2,7. I ioner, er det bindingen mellem bestanddelene i ionerne der afgør elektronegativitetsforskellen, så i KMnO4 er det K—O bindingen, i NaCl er det Na—Cl bindingen. Husk at permanganat forbindelser er sammensatte ioner, og i forbindelsen betragtes den sammensatte ion som 'en samlet' bestanddel af stoffet og ikke som de selvstændige grundstoffer i den sammensatte ion.

/Angel

- - -

/Angel


"The Universe is under no obligation to make sense to you" - Niel deGrasse Tyson
Look deep into nature, and then you will understand everything better” - Albert Einstein


Skriv et svar til: KMnO4 polært?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.