Fysik

Karakteristik af batteri og elektromotorisk kraft. Ohms 2. lov. Upol = ε -Ri I.

25. januar 2023 af kejs - Niveau: B-niveau

Hej, jeg har brug for hjælp til min opgave. Jeg har lavet forsøget i skolen, og har alt data. Jeg har lavet opgave a og b, men har problemmer med c. Er der nogen der kan hjælpe mig? jeg ved ikke hvordan man bestemmer den ydre resistans der trækker den største effekt af batteriet.

a.    Lav en (Upol ,I) karakteristik ved at måle samhørende værdier af Upol og I, når resistansen varieres. Start med Ry = 20 Ω. Vurder om jeres målinger følger Ohms 2. lov.
b.    Bestem batteriets elektromotoriske kraft og dets indre resistans Ri .
c.    Plot (Ry , P) hvor P er effekten (P=U*I) og bestem den ydre resistans der trækker den største effekt af batteriet.

Dette er data for den ydre resistans og effekten:

R[y] = [20, 40, 60, 80, 100, 120]
P = [73.1162, 63.745, 36.8032, 28.5768, 25.384, 20.6494]


Brugbart svar (0)

Svar #1
25. januar 2023 af peter lind

Giv som minimum oplysning om forsøgsopstillingen. e.v.t vedlæg hele forsøgsvejledning


Svar #2
25. januar 2023 af kejs

Det eneste opslysning ydeligere er dette:

Overskrift: Karakteristik af batteri og elektromotorisk kraft. Ohms 2. lov. Upol = ε -Ri I.   

Benyt dekaderesistansen i et lukket kredsløb med et batteri, et voltmeter og et amperemeter.

a.    Lav en (Upol ,I) karakteristik ved at måle samhørende værdier af Upol og I, når resistansen varieres. Start med Ry = 20 Ω. Vurder om jeres målinger følger Ohms 2. lov.
b.    Bestem batteriets elektromotoriske kraft og dets indre resistans Ri .
c.    Plot (Ry , P) hvor P er effekten (P=U*I) og bestem den ydre resistans der trækker den største effekt af batteriet.


Brugbart svar (0)

Svar #3
25. januar 2023 af Eksperimentalfysikeren

Har du laver (Upol,I) karakteristikken?. Den skulle gerne vise en ret linie. Liniens skæring med Upol-aksen er den elektromotoriske kraft. Her er strømstyrken nemlig 0. Hældningskoefficienten er -Ri.

Du kan tegne karakterstikken i hånden, med et CAS-værktøj eller i et regneark. I første tilfælde kan du tegne linien med en lineal, der lægges, så linien passer bedst muligt med punkterne. I de to andre tilfælde kan du benytte lineær regression til at finde liniens ligning.


Svar #4
25. januar 2023 af kejs

Ja den har jeg lavet, jeg mangler kun opgave c. Ved ikke hvordan jeg laver den


Svar #5
25. januar 2023 af kejs

jeg har også plottet Ry som funktion af P, men ved bla ikke hvilke regressionstype der skal udføres, samt hvordan man bestemmer den ydre resistans der trækker den største effekt af batteriet.


Brugbart svar (0)

Svar #6
25. januar 2023 af peter lind

Hældningskoefficienten er er den indre modstand, den elektromotoriske kraft finde du ved at sætte i = 0 regressionsligningen


Svar #7
25. januar 2023 af kejs

Det ved jeg godt. Jeg skal kun vide angående opgave c, da jeg ikke ved hvordan man bestemmer den ydre resistans der trækker den største effekt af batteriet.


Brugbart svar (0)

Svar #8
25. januar 2023 af Eksperimentalfysikeren

Du har Upol som funktion af I. Dette benytter du i P=I*U, så du får et udtryk, der ikke indeholder Upol. Reducer udtrykket. Så skulle du kunne finde maksimum.


Brugbart svar (0)

Svar #9
26. januar 2023 af peter lind

Du kan gøre det nemmere Effekten er E*I. Da den elektromotoriske kraft er konstant, må der være maksimum for effekten når I er størst mulig. Find af din regresionslignig I som funktion af den ydre modstand


Skriv et svar til: Karakteristik af batteri og elektromotorisk kraft. Ohms 2. lov. Upol = ε -Ri I.

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.