Fysik

Energi

01. februar 2023 af Moehy - Niveau: B-niveau

Nogle som kan hjælpe mig med dette her spørgsmål?

Skal jeg bruge en bestemt formel? Opgaven er forvirrende.


Brugbart svar (0)

Svar #1
01. februar 2023 af peter lind

Du skal bruge at Q = m*c*ΔT hvor Q er tilført varme, m er massen, c er varmefylden.

NB varmefylden er forskellig for is og vand. Hvis den når op på 0ºC bliver der også brugt noget energi til at smelte isen


Svar #2
01. februar 2023 af Moehy

#1

Du skal bruge at Q = m*c*ΔT hvor Q er tilført varme, m er massen, c er varmefylden.

NB varmefylden er forskellig for is og vand. Hvis den når op på 0ºC bliver der også brugt noget energi til at smelte isen

Hej,

Jeg har brugt nspire solve til at finde sluttemperaturen, men min resultatet ser helt forkert ud...

1360 = omregnet til KJ

2,1 = kg

2.1 = varmefylden af is omregnet til KJ

T = sluttemperatur


Brugbart svar (1)

Svar #3
01. februar 2023 af peter lind

Du er nød til at slå varmefylden op i din bog, formelsamling eller nettet.


Svar #4
01. februar 2023 af Moehy

#3

Du er nød til at slå varmefylden op i din bog, formelsamling eller nettet.

Varmefylden for is er, 2100 J/kg*C som jeg har omregnet til KJ.

Er det forkert varmefylde jeg har brugt?


Brugbart svar (0)

Svar #5
02. februar 2023 af mathon

           \small \begin{array}{lllr} \textup{opvarmning }\\\textup{til smeltepunktet:}&\left ( 2.1\;\mathrm{kg} \right )\cdot \left ( 2.0\;\mathrm{\frac{kJ}{kg\cdot C}} \right )\cdot \left ( 10\;\mathrm{C} \right )&=&42.000\;\mathrm{kJ}\\\\ \textup{smeltning:}&\left ( 2.1\;\mathrm{kg} \right )\cdot\left ( 334\;\mathrm{\frac{kJ}{kg}} \right )&=&\underline{701.400}\;\mathrm{kJ}\\\\ \textup{forbrugt:}&&=&743.400\;\mathrm{kJ}\\\\ \textup{restenergi:}&\left ( 1.36\cdot 10^3-743.400 \right )\;\mathrm{kJ}&=&616.600\;\mathrm{kJ}\\\\ \textup{sluttemperatur:}&T_{\textup{slut}}=\frac{616.600\;\mathrm{kJ}}{(2.1\;\mathrm{kg})\cdot \left (4.186\;\mathrm{k\frac{kJ}{kg\cdot C}} \right )}&=&70\degree C \end{array}


Skriv et svar til: Energi

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.