Matematik

analytisk geometri

08. februar 2023 af Lench - Niveau: B-niveau

hej jeg har brug for hjælp til denne opgave, den driller mig lidt. opgave beskrivelsen er:

med hjælpemidler/CAS

En cirkel har centrum i C(5,7) og radius r=1

a, bestem en ligning for for cirklen. der har jeg valgt at skrive (x-5)^2+(y-7)^2=1

en linje l har ligningen y=2x-2

b, Bestem afstanden fra l til punktet der har jeg brugt dist(p,l) og fået resultatet 2,24

c, bestem antal skæringspunkter mellem l og cirklen. jeg har tegnet begge ligninger ind i GeoGebra og kan se der er 2 skæringspunkter x= 3 og x=3,4. når jeg indtaster den her ligning i CAS og prøver få den til at finde mine x værdier får jeg ikke noget resultat.(x-5)^2+(2x-9)^2 på forhånd tak

 

Brugbart svar (0)

Svar #1
08. februar 2023 af peter lind

Det er jo ikke cirklens ligning du skriver!!


Svar #2
08. februar 2023 af Lench

Kan du forklarer mig hvordan cirklens ligning så ser ud?

Brugbart svar (1)

Svar #3
08. februar 2023 af mathon

\small \begin{array}{lllllll} \textbf{c)}\\&\textup{sk\ae ring}\\&\textup{kr\ae ver:}\\&& \left ( x-5 \right )^2+\left (2x-2-7 \right )^2=1\\\\&& 4x^2-35x+55=0\\\\&&x=\left\{\begin{matrix} \frac{35-\sqrt{345}}{8}\\ \frac{35+\sqrt{345}}{8} \end{matrix}\right. \end{array}


Brugbart svar (0)

Svar #4
08. februar 2023 af peter lind

den står jo helt korrekt i a) i fjerdelinje, men det er jo ikke det du skriver i sidste linje


Svar #5
08. februar 2023 af Lench

sorry det er mig der gik ud fra 2 forkerte x værdier fordi jeg ikke havde tegnet cirklen det korrekte sted. x værdierne til skæringspunkterne er 4,2 og 5. tak for hjælpen peter og mathon


Skriv et svar til: analytisk geometri

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.