Matematik

En funktion - beskrive

25. marts 2023 af SkolleNørd - Niveau: C-niveau
Nogle der kan hjælpe med at fortælle mig hvilken funktion den skal skrives op efter?
Jeg at den hverken er en linæer eller eksponentiel (gæt)

Brugbart svar (0)

Svar #1
25. marts 2023 af Anders521

#0 Du skal overhovedet ikke skrive en funktion op til sådan en opgave. Du får givet en figur, og du skal derfor bruge den til at løse ligningen f(x) = g(x). Hvis du kan aflæse grafernes skæringspunkter, så er 1.koordinaterne en løsning til ligningen.


Svar #2
25. marts 2023 af SkolleNørd

X er vel hvor den skærer på x-linjen, er det kun det, som er svaret?

Brugbart svar (0)

Svar #3
25. marts 2023 af ringstedLC


Brugbart svar (0)

Svar #4
25. marts 2023 af ringstedLC

#2: Nej. Dét er løsningen på:

\begin{align*} g(x) &= 0 \end{align*}

da punkterne på x-aksen kan opskrives som (x, 0).

Uden kendte forskrifter aflæses figuren:

\begin{align*} f(x) = g(x) \Rightarrow & \left\{\begin{matrix} g(x_1)=f(x_1)\\ g(x_2)=f(x_2)\end{matrix}\right. \\ & \left\{\begin{matrix} g(1)=f(1)\\ g(x_2)=f(x_2)\end{matrix}\right. \\x =& \left\{\begin{matrix} 1\\ x_2\end{matrix}\right. \end{align*}


Svar #5
25. marts 2023 af SkolleNørd

#4
#2: Nej. Dét er løsningen på:



da punkterne på x-aksen kan opskrives som (x, 0).

Uden kendte forskrifter aflæses figuren:



Jeg forstår ikke hvordan man “løser” sådan en opgave.

Brugbart svar (1)

Svar #6
25. marts 2023 af Anders521

#5 Tilsyneladen var min forklaring ikke god nok. Jeg forsøger igen:

I figuren ser du to grafer, den ene er rød, den anden er grøn. Den røde og den grønne graf skærer hinanden to steder. Disse to steder kaldes for skæringspunkter. Disse skæringspunkter kan beskrives ud fra to tal, kaldet koordinater, et x- og et y-koordinat. Det er x-koordinaterne, der løsningerne til din ligning. Du finder dem ved at gå fra et skæringspunkt ned til x-aksen og "aflæse tallet" derpå.


Skriv et svar til: En funktion - beskrive

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.