Matematik

Sandsynlighedsfelt for stokastisk variabel X

07. april 2023 af LineMohring - Niveau: A-niveau

*Billede af opgaven med tabel vedhæftet.

Jeg sidder fast i en opgave, hvor jeg får en tabel der viser sandsynlighedsfeltet for en stokastisk variabel X, der angiver en spillers fortjeneste (målt i kr.) i et bestemt spil. Det oplyses at a er et positivt tal. 

Derudover angiver middelværdien for X gennemsnittet for en spillers fortjeneste. 

Først og fremmest skal jeg beregne gennemsnittet for en spillers fortjeneste når a=5 og jeg ved resultatet burde være -3,5 men jeg har problemer med hvordan jeg regner det ud. 

Jeg har prøvet at opstille X-N(a,b,my,sigma) men ved ikke hvad spredning eller b er. Jeg er også usikker på om jeg skal sætte det midterste a i tabellen =5 og så at der er en 20% sandsynlighed for det. Derudover har jeg også kigget på at sandsynligheden for en fortjeneste på -10 kr er 70%, men jeg kører i ring og kan ikke finde ud af hvad jeg skal gøre, og hvad jeg gør galt/misforstår. 

Er der en venlig sjæl der kunne guide mig på vej?


Brugbart svar (0)

Svar #1
07. april 2023 af peter lind


Brugbart svar (1)

Svar #2
07. april 2023 af Anders521

#0 Vi ved intet om fordelingen af variablen X, men ud fra tabellen kan vi beregne middelværdien μ. Ifølge (246) i formelsamlingen på s. 41, har vi

                                                              μ = x1·p1 + x2·p2 + x3·p3

hvor i dit tilfælde betegner x'erne og og p'erne hvv. en spillers fortjeneste og tilhørende sandsynlighed. Med    x1 = -10, x2 = a og x3 = a2, samt p1 = 0,70, p2 = 0,20 og p3 = 0,10, kan vi nu beregne middelværdien μ.


Brugbart svar (1)

Svar #3
07. april 2023 af peter lind

Det er ikke en normalfordeling men en diskret fordeling, hvor sandsynlighederne er 0,70, 0,20 og 0,10


Svar #4
07. april 2023 af LineMohring

Det giver mening nu, tusind tak for hjælpen!


Skriv et svar til: Sandsynlighedsfelt for stokastisk variabel X

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.