Fysik

fysik

26. april 2023 af larasen - Niveau: A-niveau

hej- jeg har denne opgave som jeg har lidt svært ved at forstår er der nogen der kan hjælpe. tak på forhånd:)


Fodbold er en populær sport. I et spark påvirkes bolden af en stor kraft og deformeres voldsomt. Boldens store fart medfører, at luftmodstanden har betydning for boldens bevægelse. En fodbold har farten 31,1 m/s. Fodboldens formfaktor er 0,26, og dens tværsnitsareal er 0,038 m² Beregn størrelsen af luftmodstanden på fodbolden.

a) Bilaget Fodbold er en video, som viser en fod, der sparker til en fodbold. Videoen er optaget med 10000 billeder pr. sekund Fodbolden har massen 0,435 kg, og dens diameter er 0,22 m

jeg har nul selv prøvet med den her og min løsning er : 


Luftmodstand =1/2·ρ·v^2·A·C_W
Hvor:
p er luftens densitet,
v er boldens hastighed,
C_Wer formfaktoren (også kaldet trækkoefficienten),
A er boldens tværsnitsareal.
Vi kan finde luftens densitet ved stuetemperatur (20°C) og normalt lufttryk (1 atm) ved at bruge den ideelle gaslov:
ρ=(m/V)·R·T
Hvor:
m er massen af luft,
V er volumenet af luft,
R er gaskonstanten,
T er temperaturen i Kelvin.
For luft ved stuetemperatur og normalt lufttryk er densiteten ca. 1,2 kg/m^3 .Så indsætter vi tallene i formlen:
Luftmodstand =1/2·1,2  kg/m^3 ·(31,1 m/s)^2·0,26·0,038 m^2
Luftmodstand = 0,172 N
Svaret er, at størrelsen af luftmodstanden på fodbolden er 0,172 N.
 

b) Benyt videoen til at vurdere størrelsen af den gennemsnitlige samlede kraft på fodbolden under sparket
19 APR., 18:09

https://www.youtube.com/watch?v=VexlZoiR584

(her er linket til videoen, håber at det ok, met et link for jeg vidsre ikke helt hvordan ellers jeg skulle gøre)


Skriv et svar til: fysik

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.