Dansk

Hjælpppp analyse

10. maj 2023 af SkolleNørd - Niveau: 9. klasse

Hej

Jeg er i gang med en analyse, men vil have hjælp til at kunne svarer på det der er under.

Jeg gider ikkee uburgelige/humoristiske/nedladene svar, da jeg er ret seriøs.

Er der nogle som kan foklarer dette spørgsmål:

Hvad tales der om i digtet? Kredser digtet om et bestemt motiv (kærlighed, sorg, længsel, angst, rejse, fattigdom, barndommens land, Paradis, ensomhed), eller er det først og fremmest optaget af iagttagelser og sansninger? I så fald, hvilke af de fem sanser dominerer (syn, hørelse, smag, lugt, følesans)?


Brugbart svar (0)

Svar #1
10. maj 2023 af MortenOlsenbande

Hvad tales der om i digtet?: Her skal du fortælle, hvad det er digtet handler om. Mange digte fortæller noget mellem linjerne, så det er vigtigt man læser det igennem flere gange. 

Kredser digtet om et bestemt motiv (kærlighed, sorg, længsel, angst, rejse, fattigdom, barndommens land, Paradis, ensomhed)?: Et motiv kan forstås som et emne eller tema. Er der et bestemt tema i digtet, som der konstant vendes tilbage til eller fremtræder. Snakkes der fx hele tiden om noet ift. kærlighed, fattigdom osv.

Eller er det først og fremmest optaget af iagttagelser og sansninger?: Bruges der sansninger og iagttagelser i digtet? Altså anskues og vurderes noget i digtet, eller fornemmes eller opfattes der noget??

I så fald, hvilke af de fem sanser dominerer (syn, hørelse, smag, lugt, følesans)? Hvis der bruges sansninger, er der så tale om synssansen, hvor fx 'hovedpersonen' ser noget, Høresansen, hvor 'hovedperson' fx lytter eller hører noget. Lugtesansen, er der noget hovedpersonen kan lugte, føle, smage osv.

(håber jeg ku hjælpe lidt)


Brugbart svar (0)

Svar #2
11. maj 2023 af Moderatoren

#1

Hvor har du fundet det henne?


Brugbart svar (0)

Svar #3
11. maj 2023 af MortenOlsenbande

fundet hvad?

Brugbart svar (0)

Svar #4
11. maj 2023 af Moderatoren

Det du har kopieret ind. Der skal helst kilde på, hvis man skal hjælpe andre


Brugbart svar (0)

Svar #5
11. maj 2023 af MortenOlsenbande

i det forrige indlæg du slettede eller i det i dette indlæg?

Brugbart svar (0)

Svar #6
11. maj 2023 af Moderatoren

Dette og det andet, hvor jeg også har spurgt.

Der er som regel ophavsret (copyright) på ting. Man kan jo se, at du ikke selv har skrevet det.


Brugbart svar (0)

Svar #7
11. maj 2023 af MortenOlsenbande

jeg har også skrevet i det andet indlæg at det er fundet på nettet, og som du har fundet frem til er det fra studienet. Det på dette indlæg har jeg selv skrevet det ikke taget nogen steder fra?

Brugbart svar (0)

Svar #8
11. maj 2023 af Moderatoren

Okay – men "nettet" er ikke en kilde. Du skal skrive, hvor du nøjagtigt har det fra.


Brugbart svar (0)

Svar #9
11. maj 2023 af MortenOlsenbande

okay d ska jeg huske til næste gang

Brugbart svar (0)

Svar #10
11. maj 2023 af Moderatoren

Super, og hvis du fx bruger CHAPGPT, så skal du også skrive det.


Brugbart svar (1)

Svar #11
11. maj 2023 af MortenOlsenbande

du ka roligt trække vejret :) det har jeg aldrig benyttet før

Svar #12
12. maj 2023 af SkolleNørd

#11 du ka roligt trække vejret :) det har jeg aldrig benyttet før

Kan du hjælpe med at fortælle mig hvad ''Abort'' fra vitas digtsamling betyder?


Skriv et svar til: Hjælpppp analyse

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.