Kemi

HJÆLP KEMI B EKSAMEN- HASTER

02. juni 2023 af Annettebianca - Niveau: B-niveau

Halløjsa, jeg er igang med at forberede mig til eksamen i Kemi B. Jeg er dog i tvivl ift. hvad jeg skal ligge vægt på i følgende spørgsmål, samt hvilken vinkel jeg skal starte fra. 

Opgave 11

Gør rede for øvelsen ”Isomere alkoholer”.
Forklar opbygningen af carbonhydrider, og giv eksempler på andre organiske molekylers opbygning.

Giv eksempler på isomeri og beskriv de intermolekylære bindinger. Inddrag bilaget, som udleveres til eksamen.

Kom evt. ind på følgende punkter:

?  Carboxylsyre

?  Strukturisomeri

?  Cis-trans isomeri

?  Asymmetrisk carbonatom

?  Substitutionsreaktion

"Isomere alkoholer" handler om forskellen på  kemisk og fysiske egenskaber mellem primære og sekundære alkoholer.

Jeg havde tænkt på at under "andre organiske forbindelsers opbygning" kunne jeg kort fortælle om carboxylsyre, ester, aldehyd, keton. Men ved ikke om det bliver for meget.

Jeg ved ikke om jeg skal fortælle generelt om intermolekylære bindinger eller også se på de intermolekylære kræfter i de organiske forbindelser jeg nævner.

Hvad synes I?


Brugbart svar (0)

Svar #1
02. juni 2023 af munkentroels

Kan man eventuelt lave en disposition ala:

Hvad er en alkohol?

Strukturisomeri: primær, sekundær, tertiær

Fysiske egenskaber ved disse tre typer. I forbindelse med dette inddrage smeltepunkt, og derfra snakke om intermolekylære kræfter, og hvordan disse påvirker smeltepunktet.

Eventuelt herefter snakke om oxidation af alkoholer, og hvilke stofgrupper de tre typer alkoholer oxideres til?

Generel isomeri i alkaner:

Chirale carbonatomer, cis-trans isomeri, osv. 


Skriv et svar til: HJÆLP KEMI B EKSAMEN- HASTER

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.