Fysik

potentiel energi --> elektrisk energi

04. juni 2023 af Mathian - Niveau: C-niveau

Hej 

jeg vil gerne lave det her forsøg, ved brug af formlen for potentiel energi. Meningen er, jeg vil gerne veje lodet og måle højden, og undersøge relation mellem hvor meget energi jeg putter ind i systemet og hvor meget jeg får ud. 

Kan det gøres på en simpel måde? 

Jeg tænkte f.eks. på 0,5 kg * 9,8* 0,5 m = 2.45 j 

en pære lyser 6 watt, hvilket er 6 joul pr sekund. 

så ud fra denne beregning, vil jeg få pæren til at lyse i  6/2.45 = ca. 0,5 milisekunder 

Er det rigtigt tænkt og beregnet? 


Brugbart svar (0)

Svar #1
04. juni 2023 af ringstedLC


Brugbart svar (0)

Svar #2
04. juni 2023 af ringstedLC

Igen; altid enheder!

Hvis du havde sat enheder på tidsberegningen ville du opdage to fejl!

Din idé mangler en argumentation/måling for pærens effekt. Hvis generatoren ikke kører stærkt nok som konsekvens af tabet i pot.-energi, bliver effekten ikke 6 W.

Desuden giver en tid ikke en direkte værdi for ΔE som du vil undersøge.


Svar #3
04. juni 2023 af Mathian

Mange tak for dit svar. 

Hvis man skal lave en meningsfuld undersøgelse ved hjælp af formlen for potentiel energi, hvordan vil den så se ud ? 

Er det rigtig tænkt at man kun kan bruge den, hvis man vil undersøge hvor energi man putter ind i "systemet", synes bare det er lidt kedeligt at man ikke kan undersøge, hvor meget der kommer ud af systemet? hvis du forstår


 


Brugbart svar (0)

Svar #4
04. juni 2023 af ringstedLC

Mål faldtiden og den elektriske effekt (U · I). Gang dem sammen og få et "gennemsnits-output".


Skriv et svar til: potentiel energi --> elektrisk energi

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.