Matematik

Multiple choice

28. juni 2023 af SuneChr - Niveau: A-niveau

En multiple choice opgave med 9 spørgsmål á 3 svarmuligheder er bestået, hvis mindst 2/3 af spørgsmålene er rigtigt besvaret.
Et antal studerende får hver udleveret et svar-ark, hvorpå sættes kryds i én af de 3 ruder ud for hvert af de 9 spørgsmål, de mener, er den rigtige besvarelse.
De studerende må gerne tale sammen ved løsningen af opgaven, - som i øvrigt ikke er let.

Er det muligt, ved mindst 63 studerende, at i hvert fald en af besvarelserne er "bestået" ?
                                                                                                                                                    
SuneChr
 


 


Brugbart svar (0)

Svar #1
29. juni 2023 af YESHESTEN

MINDST EEN ELLER EN OG DEROVER??????


Svar #2
29. juni 2023 af SuneChr

mindst en                   {1, 2, 3, ... } 
en eller derover          {1} ∪ {2, 3, ...}
  er ækvivalente udsagn resp. identiske mængder.

"i hvert fald en ..."  ≡  "mindst en ..."  ≡  "en eller derover ..."


Brugbart svar (0)

Svar #3
29. juni 2023 af peter lind

P(mindst 1) = 1 - P(0)

Der må mere oplysninger til for at jeg kan komme videre. Hvad er sandsynligheden for at en elev svarer rigtig ?


Svar #4
29. juni 2023 af SuneChr

De givne oplysninger er tilstrækkelige. Hvert af svarmulighederne for det enkelte spørgsmål tildeles
sandsynligheden 1/3 . Der er således i alt 39 muligheder for en samlet besvarelse af de 9 spørgsmål
og med samme sandsynlighed.
Det er så spørgsmålet, om mindst 63 af disse 39 muligheder vil kunne give mindst en besvarelse som
"bestået".

Jeg ved naturligvis, om det er tilfældet eller ej, da jeg har forfattet opgaven.
Efter diskussion her på tråden vil jeg sige, hvorfor opgaven har vakt interesse.

 


Brugbart svar (0)

Svar #5
30. juni 2023 af MentorMath

#4

Hvor er det fedt det her :))

Jeg er helt stået af, på det niveau jeg er nået til endnu.. Glæder mig til at følge med i tråden ;0


Brugbart svar (0)

Svar #6
30. juni 2023 af peter lind

#4

Der står ikke noget om at det skulle være ved et tilfældig valg.


Svar #7
30. juni 2023 af SuneChr

Den samlede opgave er som sagt ikke let. Svarmulighederne for det enkelte spørgsmål er udformet således, at det må antages at være tilfældigt, hvad der afkrydses, - men der er, trods det, kun ét valg, der er det rigtige, og sandsynligheden for de tre valg er ligeligt fordelt. (Det kan lidt, og kun lidt, sammenlignes med en tænkt teoriprøve til køreundervisning, hvor eleven præsenteres for et antal lysbilleder, der viser færdselssituationer, men hvor kun ét af billederne er svarende til det givne spørgsmål).
Vi vil samle 63 studerende med hver sit svar-ark. Hvis de lægger en plan og samarbejder om besvarelsen,
så er spørgsmålet, om mindst en af besvarelserne med sikkerhed vil være "bestået".
En af de studerende, som elsker at spille på sportsbegivenheder, kommer med en god idé. 


Brugbart svar (0)

Svar #8
01. juli 2023 af jl9

Der skal 36 > 63 unikke afleveringer til at garantere at en aflevering har 6 korrekte, samt at der samarbejdes om at det er de samme 6 spørgsmål som helgarderes. Uden "brute force" vil man i bedste fald kunne optimere sandsynligheden for en bestået, men aldrig opnå en sandsynlighed lig med 1.


Svar #9
01. juli 2023 af SuneChr

63 særligt udvalgte kombinationer af de i alt 39 , vil, med garanti, indfange mindst en kombination, hvorpå
kan tælles mindst 6 rigtige.
SP 010720231651.PNG 

Vedhæftet fil:SP 010720231651.PNG

Brugbart svar (0)

Svar #10
01. juli 2023 af jl9

Bookmakere og bettingvirksomheder (statsejet eller ej) tjener mange penge som sådan nogen som mig, som ikke ved hvad P(0) er.


Svar #11
01. juli 2023 af SuneChr

\sum_{j=1}^{11}p(j)=1  p(0) = 0       Den ér god nok. 9 helgarderinger på 63 rækker med garanti for 6 rigtige.


Svar #12
02. juli 2023 af SuneChr

Hvis mindst 4 af de 9 svar er rigtige, har vi med garanti, med et rækkeantal på 25, mindst 6 rigtige.
Med 3 rigtige svar er sandsynligheden for 6 rigtige 4/7 eller godt 57%


Brugbart svar (0)

Svar #13
04. juli 2023 af oppenede

Ifølge https://en.wikipedia.org/wiki/Covering_code er 63 overflødigt højt. Der står det er nok med et sted mellem 27 og 54.


Svar #14
04. juli 2023 af SuneChr

Det kan godt tænkes, at systemet,     R 9 - 0 - r *    hvor  27 ≤ r ≤ 54  med 6'er garanti, er konstrueret.
Mig bekendt er systemet, siden 1980 da det kom frem, ikke konstrueret med færre rækker end 63.
Lykkes det til tider at formå at konstruere systemer med eksceptionelle lave antal rækker, er det
måske ikke noget, konstruktøren har interesse i at udbrede.
Vedrørende artiklen, der er et link til, så ser det ud til, at tallene i tabellen er teoretiske, når vi ser
på de store værdier af n. Eksempelvis er det nær usandsynligt, at det angiveligt er muligt at helgardere
alle 13 kampe på tipskuponen med garanti for 10 rigtige med et rækkeantal på 612.
______________
*   R 9 - 0 - 63  læs: "reduceret system med 9 helgarderinger og 0 halvgarderinger på 63 rækker".
(Der er godt 43% chance for mere end 10 rigtige).


Svar #15
05. juli 2023 af SuneChr

# 14 sidste linje rettes til
(Der er godt 43% chance for mere end 6 rigtige).


Skriv et svar til: Multiple choice

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.