Studievejledning

Spørgsmål til GYM

04. august 2023 af MyKINGjames
Hej venner

Nu er der 6 dage tilbage til starten af gym for mig. Ærligt talt er jeg ret nervøs, men samtidig spændt. Jeg har bare 2 spørgsmål:

1: Det her vil måske lyde lidt dumt, men i folkeskolen plejede vi hele tiden at få tester på forskellige tidspunkter. Altså der var ikke noget mere jeg kunne hade, når min lærer sagde, nu har vi en webprøve vi skal lave. Så mit spørgsmål er, hvor tit får man sådan nogle i gym? Jeg ved jo, at man skal have eksamener og afleveringer osv. Men jeg snakker mere om de prøver igennem året, eksklusiv eksamener og afleveringerne, altså bare de tilfældige nogle.

2: Hvordan er grundforløbet? Er de 3 måneder sjove, eller skal man lave meget?


Tak på forhånd. Og jeg beklager hvis spørgsmålene lyder lidt dumme, jeg kan bare godt lide følelsen at være nogle lunde klar.

Brugbart svar (0)

Svar #1
04. august 2023 af Quarr

Du kan få svar på spørgsmål 1 ved at søge på Google.

- - -

Ja

 


Brugbart svar (1)

Svar #2
05. august 2023 af Cassidyy

1. Det varierer fra lærer og lærer og fra fag til fag. Vi havde test i matematik og kemi til tider, men ellers var det ret så sjældent. Dog vil man på forhånd vide, at man har test således, at man kan forberede dertil.

2. Grundforløbet er som en form for introduktion, vil jeg nok sige. Jeg brugte personligt grundforløbet til for det meste at slappe af, inden det hele begyndte. Dog ville jeg stærkt anbefale allerede her at få et godt forhold til lærerne og give dem et godt indtryk, da det er sandsynligt, at de kommer til at blive dine lærere senere hen. 

Så alt i alt, hav det sjovt, det er her, du har tid til det - men husk også at give et godt førstehåndsindtryk af dig selv til lærerne.


Brugbart svar (1)

Svar #3
06. august 2023 af Iota

spørgsmål 1.
Som #2 svarede, så kommer det an på faget og undervisningen den enkelte lærer anvender. Dog vil jeg ikke tro at nogen gymnasier udsætter jer for "chok-test", hvor I ikke er forberedt på, at I skal have en prøve. Efter egen erfaring vil jeg mene, at dine karakterer ikke bliver defineret ud fra de få prøver, som I måske ender med at tage i løbet af året. I stedet har du rig mulighed for at vise, hvad du kan i undervisningen, gruppearbejde og afleveringer. Dit daglige engagement betyder altså mere end hvad du får i en test.

Spørgsmål 2.
Grundforløbet er hårdt på sin egen måde, men det skal ikke tages for alvorligt. Her lærer du, hvordan gymnasielivet er og bliver introduceret til de forskellige metoder i naturfagene og den almene sprogforståelse.
Der sker mange ting i den første uge, hvor du møder mange nye mennesker og mere anvar for egen læring. Nogle oplever grundforløbet som hæsblæsende og trættende fordi der er så mange sociale arrangementer og indtryk. Derfor vil jeg minde dig om at være dig selv, og at man ikke kan nå det hele.

Håber du får 3 gode år og held og lykke med studiestarten.


Svar #4
08. august 2023 af MyKINGjames

Mange tak ven.

Brugbart svar (0)

Svar #5
10. december 2023 af apricotx

Hvis nogen læser svarene på et senere tidspunkt:

Prøvers sværhedsgrad og lærerens forventninger afhænger af, hvor meget eleverne ved på forhånd. Så en prøve, du ikke blev advaret om, bør ikke være værre end én med forberedelse...hvis du altså generelt laver dine ting.


Skriv et svar til: Spørgsmål til GYM

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.