Matematik

Hjælp til linæer funktion og forskrift som en gaffel.

11. august 2023 af SkolleNørd - Niveau: B-niveau
Hej
Er der nogle som kan hjælpe med en af opgaverne? Jeg vil gerne forstå hvordan jeg skal finde ud af hvad funktionen er, når jeg ikke har nogle tal ud af x-akserne og y-akserne?

Brugbart svar (0)

Svar #1
11. august 2023 af Anders521

#0 I opgave 3 skal du opskrive en mulig forskrift for hver af de tre (lineære) funktioner.  Har du selv nogen foreslag? 


Brugbart svar (0)

Svar #2
11. august 2023 af StoreNord

Generelt er en lineær funktion:         f(x) = ax + b

I opgave 3 ser det at  g(x) og har sammeskæring med y-aksen, altså b. I f(x) ser den ud til at være -b.
h(x) ser ud til at have hældningen  a = -1, da dens x-skæring ser ud til at være lig med b.
f(x) og g(x) har en hældning d, der er større end  1.
Du kan prøve at tegne noget, der ligner med geogebra. Det koster ikke noget; men er virkelig meget værd.         Geogebra.org
------------------------------------------

Vedhæftet fil:16.44-Opgave3.ggb.png

Svar #3
11. august 2023 af SkolleNørd

#2
Generelt er en lineær funktion:         f(x) = ax + b

I opgave 3 ser det at  g(x) og har sammeskæring med y-aksen, altså b. I f(x) ser den ud til at være -b.
h(x) ser ud til at have hældningen  a = -1, da dens x-skæring ser ud til at være lig med b.
f(x) og g(x) har en hældning d, der er større end  1.
Du kan prøve at tegne noget, der ligner med geogebra. Det koster ikke noget; men er virkelig meget værd.         Geogebra.org
------------------------------------------

Hvordan tegner man i geogebra, når man ikke kan se hvor mange tegn der er og der er hverken nogle tal på x-aksen og y-aksen.

Brugbart svar (0)

Svar #4
11. august 2023 af mathon

\small \begin{array}{llllll} \textbf{Opgave 4}\\&& f(x)=\left\{\begin{matrix} 1200&0\leq x\leq 300\\1200+\left ( x-300 \right ) \cdot 1.30&\! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! x> 300 \end{matrix}\right.\\\\& \textup{eller noteret}\\\\&& f(x)=\left\{\begin{matrix} 1200&\textup{for }0\leq x\leq 300\\ 1.30x+810&\! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \textup{for }x> 300 \end{matrix}\right. \end{array}


Brugbart svar (0)

Svar #5
11. august 2023 af mathon

\small \begin{array}{llllll} \textbf{Opgave 5}\\& \overrightarrow{a}\perp\overrightarrow{b}\Leftrightarrow \overrightarrow{a}\cdot \overrightarrow{b}=0\\\\& \begin{pmatrix} t\\5 \end{pmatrix}\cdot \begin{pmatrix} t-3\\-2 \end{pmatrix}=0\\\\& t=\left\{\begin{matrix} ?\\? \end{matrix}\right. \end{array}


Brugbart svar (0)

Svar #6
11. august 2023 af StoreNord

#3     Når du starter Geogebra (på Geogebra.org) skal du på ni-punkts menuknappen ikke vælge Geometri. Den er kun til at tegne geometriske figurer (og uden bogstaver på hjørnerne).
Nej, du skal vælge Geogebra Classic. Så er der akser med tal på.
På min tegning i #2 har jeg bare skjult akserne for ikke at give dig løsningen.       Øv-Bøv


Brugbart svar (0)

Svar #7
12. august 2023 af mathon

\small \begin{array}{llllll} \textbf{Opgave 6}\\\\&& \overrightarrow{AB}=\begin{bmatrix} 8\\-17 \end{bmatrix}\\\\&&\overrightarrow{a}=\begin{bmatrix} -7\\2 \end{bmatrix}\\\\& \textup{Udsp\ae ndt}\\& \textup{areal:}\\&& A_{\textup{par}}=\left \| \begin{matrix} 8 &-7 \\ -17&2 \end{matrix} \right \| \end{array}


Brugbart svar (0)

Svar #8
12. august 2023 af StoreNord

#0
    Andre hjælpere vil helt sikkert fortælle dig, at du bør ændre din profil.
    Man skal vel ikke tro, at du stadig går i 9. klasse ligesom sidste år?


Skriv et svar til: Hjælp til linæer funktion og forskrift som en gaffel.

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.