Matematik

Bestem den pris, der giver det største dækningsbidrag.

12. august 2023 af MacbookM - Niveau: B-niveau

Min lærer siger, at jeg skal bruge differentialregning til opgaven. Men jeg ved ikke hvordan jeg skal løse den?

P(x) = -10x+2000, 0 < x < 200
R(x) = -10x2+2000, 0 < x < 200
C(x) = 13/72x3-25x2+1850x
DB(x) = - 13x3/72+15x2+150x, 0 < x < 200.

Jeg har vist at det største mulige dækningsbidrag er på 24.000,- kroner pr. uge, gennem monotoniforhold og ekstrema. Men hvordan løser jeg dette spørgsmål?


Brugbart svar (0)

Svar #1
12. august 2023 af ringstedLC

Nu stopper du med at oprette flere tråde om dén opgave og læser grundigt alle de svar du allerede har fået.


Svar #2
12. august 2023 af MacbookM

#1

Nu stopper du med at oprette flere tråde om dén opgave og læser grundigt alle de svar du allerede har fået.

Måske skulle du overveje, at hvis det samme spørgsmål stilles igen, så er det fordi du ikke har svaret på en forståelig måde. At jeg læser de svar 100 gange, giver mig stadig ikke svar på mit spørgsmål.


Brugbart svar (0)

Svar #3
13. august 2023 af MentorMath

#2 

Det er forståeligt - men det er på flere måder mere praktisk at spørge vedkommende der allerede har forsøgt at hjælpe, om de vil udybbe forklaringen - frem for at oprette flere nye tråde.

Ved at oprette flere tråde er der andre hjælpere herinde, som (unødvendigt) bruger tid på at give en forklaring parallelt med de(t) svar, der allerede er givet i de andre tråde.

Jeg kan godt forstå at du er presset over matematikkurset, da det (hvad du har nævnt i en tidligere tråd) har betydning for, hvorvidt du kommer ind på dit studie. Dog må du endelig ikke føle dig presset over at spørge flere gange, hvis de svar du får ikke giver mening for dig. 

- God søndag


Skriv et svar til: Bestem den pris, der giver det største dækningsbidrag.

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.