Matematik

Nulreglen

15. august 2023 af betibet - Niveau: A-niveau

Hej alle,

Så vidt jeg selv husker, har jeg aldrig haft om nulreglen, da jeg ingen noter kan finde i mit hæfte.
Har prøvet og søge lidt hist og pist på google - dog uden held. 

Er der nogle der kan forklare mig, hvad nulreglen egentlig går ud på, samt evt. give et eksempel?

Fx. (x + 1)(x − 5) = 0

Tak på forhånd.


Brugbart svar (0)

Svar #1
15. august 2023 af MentorMath

Hej,

Nulreglen siger, at et udtryk bestående af to faktorer er lig med nul, hvis en af de to faktorer er lig med nul, eller begge faktorer er lig med nul:) Se billag.

NB: Ligningen (x + 1)·(x − 5) = 0, er blot en "skjult" andengradsligning. En andengradsligning på denne form, kaldes en faktoriseret form. Når en andengradsligning er givet på en faktoriseret form, kan ligningen løses ved nulreglen. 


Svar #2
15. august 2023 af betibet

hvordan kan x+1= 0 give -1?

jeg tror ikke jeg forstår det

#1

Hej,

Nulreglen siger, at et udtryk bestående af to faktorer er lig med nul, hvis en af de to faktorer er lig med nul, eller begge faktorer er lig med nul:) Se billag.


Brugbart svar (1)

Svar #3
15. august 2023 af MentorMath

Hej igen - Når vi bruger nulreglen får vi to ligninger, ved at sætte hver faktor lig med nul, som løses som normalt. Hver ligning løses altså hver for sig. Løsningen til ligningen, x + 1 = 0, findes ved at trække 1 fra på begge sider af lighedstegnet i ligningen, hvorved vi får x = -1.

Håber det giver mening - ellers må du endelig skrive igen. 


Brugbart svar (0)

Svar #4
15. august 2023 af MentorMath

#2

Hvis det stadig ikke giver helt mening, kan du med fordel se fra 12:12 i videoen: https://www.youtube.com/watch?v=aLn8tUESllA&ab_channel=JimLarsenMcLean. Der bliver gået i dybden med nulreglen og vist nogle eksempler på brugen.

Godaften


Brugbart svar (1)

Svar #5
15. august 2023 af oppenede


Brugbart svar (1)

Svar #6
15. august 2023 af ringstedLC

#2

hvordan kan x+1= 0 give -1?

jeg tror ikke jeg forstår det

Det skulle du gerne:

\begin{align*} x+1 &= 0 &&\vee & x-5 &= 0 \\ x+1\,{\color{Red} -\,1} &= 0\,{\color{Red} -\,1} &&\vee & x-5+5 &= 0+5 \\ x &= -1 &&\vee & x &= 5 \end{align*}

#0: Nulreglen er egentlig simpel, måske er det derfor at den ofte glemmes.

Tænk lige over hvilke to tal der ganget med hinanden giver "0". Og indse så, at mindst det ene tal må være "0", derfor:

\begin{align*} a\cdot b &= 0\Leftrightarrow a=0\vee b=0 \end{align*}


Svar #7
15. august 2023 af betibet

#3

Hej igen - Når vi bruger nulreglen får vi to ligninger, ved at sætte hver faktor lig med nul, som løses som normalt. Hver ligning løses altså hver for sig. Løsningen til ligningen, x + 1 = 0, findes ved at trække 1 fra på begge sider af lighedstegnet i ligningen, hvorved vi får x = -1.

Håber det giver mening - ellers må du endelig skrive igen. 

Tusind tak. Det gav meget god mening. 
Rigtig god aften.


Svar #8
15. august 2023 af betibet

#6
#2

hvordan kan x+1= 0 give -1?

jeg tror ikke jeg forstår det

Det skulle du gerne:

\begin{align*} x+1 &= 0 &&\vee & x-5 &= 0 \\ x+1\,{\color{Red} -\,1} &= 0\,{\color{Red} -\,1} &&\vee & x-5+5 &= 0+5 \\ x &= -1 &&\vee & x &= 5 \end{align*}

#0: Nulreglen er egentlig simpel, måske er det derfor at den ofte glemmes.

Tænk lige over hvilke to tal der ganget med hinanden giver "0". Og indse så, at mindst det ene tal må være "0", derfor:

\begin{align*} a\cdot b &= 0\Leftrightarrow a=0\vee b=0 \end{align*}

Yes, det giver mening nu. Tusind tak.


Svar #9
15. august 2023 af betibet

Hej igen.

Lige et hurtig kort spørgsmål: 
Når den hedder: x^2(2x-3) = 0 , hvad gør man så? hvor skal jeg starte fra


Brugbart svar (0)

Svar #10
15. august 2023 af MentorMath

#9

Hej,

Det ser måske lidt mere "forvirrende" ud, men det er blot det samme her også:) x2 er jo blot et tal (en faktor), og hele udtrykket skal derfor bare ses som to tal (faktorer) ganget med hinanden, sat lig med nul.

Dette er i øvrigt en trejdegradsligning angivet på en faktoriseret form.


Svar #11
15. august 2023 af betibet

Giver det her mening:

x^2 (2x-3) = 0

x*(2x+1)= 0 (fordi x også kan skrives som 1?)
her ved vi så at: 
x = 0

2x+1 = 0

2x+1-1=0+1

2x/2 , 1/2

dvs. x = 0 og x = 1/2


Brugbart svar (0)

Svar #12
15. august 2023 af MentorMath

#11

Ikke helt rigtigt, nej.. Du har ellers gjort et forsøg i at prøve. 

Kan ikke lige gennemskue, hvad du tænker, i forhold til at x kan skrives som 1, desværre..


Svar #13
15. august 2023 af betibet

øv.. tror jeg må øve mig lidt mere, samt få kigget på det ldit mere. 
tak for hjælpen, rigtig godt aftenn


Brugbart svar (1)

Svar #14
15. august 2023 af MentorMath

#13

Ja, det kommer med øvelsen - bare bliv ved, så skal du nok få den!

Selv tak, og også god aften til dig. 

Har lige vedlagt nogle beregninger, så du kan se hvorfor #11 ikke er korrekt. Når du fremover har et udtryk der ligner, hvor du har x2*(...) = 0, ville jeg blot gøre som i #9.


Svar #15
15. august 2023 af betibet

Tusind taak !!!!


Brugbart svar (0)

Svar #16
15. august 2023 af ringstedLC

#11:

\begin{align*} \underset{a}{\underbrace{x^2}}\cdot \underset{b}{\underbrace{(2x-3)}} &= 0 \\ x^2=0 &\vee 2x-3=0 \end{align*}


Skriv et svar til: Nulreglen

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.