Matematik

Graf

16. august 2023 af hfstudentt - Niveau: C-niveau
Hej. Et spørgsmål i min matematik afl. lyder således: “Tegn grafen for den sammenhæng, du fandt i spørgsmål 1 på et ternet papir”

Det svar jeg kom frem til i spm. et var: y= 10x + 20

Vil det så sige, at jeg skal tegne grafen 10x+20 på et papir som i et koordinatsystem

Har vedhæftet billede, hvis det er korrekt.

Tak
Vedhæftet fil: IMG_8790.jpeg

Brugbart svar (0)

Svar #1
16. august 2023 af oppenede

Det vil sige du skal tegne et koordinatsystem og for hver værdi af x der er med i din tegning beregne den tilhørende y værdi via y = 10x + 20, så du dermed bestemmer punkterne på grafen.


Brugbart svar (0)

Svar #2
16. august 2023 af ringstedLC

Dit svar fra spm. 1 er en lineær sammenhæng. Det vil sige, at du skal bruge to støttepunkter (og en lineal) for at tegne grafen. Det ser ud til, at du har bestemt (0, 20) som er korrekt, men det andet ses ikke.

Et andet støttepunkt:

\begin{align*} y &= 10x+20 \\ &= 10\cdot (-2)+20 \\ y &= 0 &&\Rightarrow S_2:(-2,0) \end{align*}

Grafen er dog korrekt.


Brugbart svar (0)

Svar #3
16. august 2023 af StoreNord

Dine tal på akserne er for unøjagtige, og grafen ser ud til at være tegnet med 3 linealer.
De negative tal på y-aksen skal stå til venstre. Alle tal på y-aksen bør være halvt over og halvt under en linje. Og tilsvarende på y-aksen.
Jeg selv foretrækker at bruge 3-tabellen i stedet for 2-tabellen, når jeg skriver tal på akserne.
Husk at lave sildebenstabel. Og sørg for at bruge punkter, der ligger langt fra hinanden. Det gir en mere nøjagtig graf. I stedet for at lave klatter, så bruger boller, dér hvor de blå linjer krydser hinanden.


Svar #4
16. august 2023 af hfstudentt

Ok. Mange tak, for hjælpen.

Skriv et svar til: Graf

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.