Fysik

Beregn massen af Kalium-isotop i kroppen

16. september 2023 af Jules702 - Niveau: B-niveau

Man kan regne med, at en person på 70 kg indeholder 140 g kalium.

Hvor stor er massen af _{19}^{40}\textrm{K} i kroppen på personen på 70 kg?


Brugbart svar (0)

Svar #1
16. september 2023 af Christianfslag

Atomare isotoper er forskellige varianter af et grundstof, der har samme antal protoner i kernen, men forskellige antal neutroner. Dette betyder, at de har samme grundstof i det periodiske system, men varierer i deres atomvægt. For eksempel er der forskellige isotoper af kulstof, såsom kulstof-12, kulstof-13 og kulstof-14, som alle har 6 protoner, men forskellige antal neutroner i deres kerner.

Hvis vi kigger på ptable.com finder vi, at kalium har 24 forskellige isotoper (kalium-32 til kalium-55). Yderligere kan vi se, at forekomsten af kalium-40 isotopen er på 0.011700%.

Du kan nu finde massen ved at gange dit totale masse af kalium med den pågældende forekomst af isotopen.


Svar #2
16. september 2023 af Jules702

Det forstår jeg ikke helt. Hvad er den totale masse af kalium og hvad er den pågældende forekomst af isotopen?

Svar #3
16. september 2023 af Jules702

Her er al information fra opgaven. Skal jeg bruge de 0,012% til noget?

Alle mennesker indeholder kalium. Den radioaktive kaliumisotop _{19}^{40}\textrm{K} udgør 0,012% af naturligt forekommende kalium. _{19}^{40}\textrm{K} kan henfalde på to måder; ved ?? − −henfald, og ved elektronindfangning.


Brugbart svar (0)

Svar #4
16. september 2023 af Christianfslag

#2 Det forstår jeg ikke helt. Hvad er den totale masse af kalium og hvad er den pågældende forekomst af isotopen?

Den totale masse af kalium er den du informerede om (140 g). Den pågældende forekomst referer til de 0.012% jeg, såvel som opgaven, benævnte.

Når du kender til både en total, samt en andel som kalium-40 udgør i procent, er det da trivielt at udregne andelen som en masse.


Skriv et svar til: Beregn massen af Kalium-isotop i kroppen

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.