Matematik

Hvordan regner man frem til at noget bliver billigere end det andet på en hurtig måde og helst med en formel?

17. september 2023 af heløjsovs42 - Niveau: 9. klasse

Hej jeg er igang med at lave en opgave spørgsmålet lyder:

Undersøg, hvor mange nætter familien skal overnatte, for at det er billigere for dem at overnatte
på Camping Havblik end på Camping Sollyst, når de køber et familiekort. Du skal begrunde dit
svar.

Vi får også at vide det her:

August læser, at de kan få rabat på Camping Havblik, hvis de køber et familiekort for 100 kr.
Med familiekortet er prisen pr. overnatning 325 kr. for hele familien. Desuden får de 2 % i
rabat, hvis de overnatter 2 nætter, 3 % i rabat, hvis de overnatter 3 nætter, 4 % i rabat, hvis de
overnatter 4 nætter og så videre. De kan dog højst få 30 % i rabat.

Jeg har prøvet at tage hver nat og regne opad og til camping havblik blev billigere. Det tog mig over 30 minutter:( Har i nogle forslag til en formel som jeg kan bruge?

Mvh Haløjsovs42


Brugbart svar (1)

Svar #1
17. september 2023 af ringstedLC

Når familien overnatter mere end én nat på C. Havblik med familiekortet, får den x% rabat:

\begin{align*} CH(x) &= \left\{\begin{matrix} p+p_{kort}\qquad\quad\;\; &,\;0\leq x\leq 1\;\; \\ p-p\cdot \frac{x}{100}+p_{kort} &,\;1<x\leq 30 \end{matrix}\right. \end{align*}

Tegn grafen og grafen for C. Sollyst for overblik og sammenlign dem.


Skriv et svar til: Hvordan regner man frem til at noget bliver billigere end det andet på en hurtig måde og helst med en formel?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.