Matematik

Bestem A og p, begge med 2 decimaler.

17. september 2023 af GrindingStudent - Niveau: Universitet/Videregående

Hey allesammen sidder og stresser. Jeg ved ikke om jeg går den rigtige vej og hvordan jeg skal gå videre her fra.

Vedhæftet fil: Pain.png

Brugbart svar (0)

Svar #1
17. september 2023 af ringstedLC

Ro på, med kun én ligning kan to ubekendte ikke bestemmes, men kun udtrykkes ved hinanden.

\begin{align*} 11000 &= 1200\cdot \bigl(0.9049A+3)-2.8p \\ A &= (...)\\p &= (...) \end{align*}

Jeg ville gange ind i parentesen, flytte rundt på leddene og dividere igennem med den ubekendtes koefficient på begge sider.


Svar #2
17. september 2023 af GrindingStudent

#1 Ja det kan jeg godt se nu, men opgaven kræver tal med 2 decimaler og jeg skal bruge tallene i næste opgave.

Jeg har læst opgaven igennem flere gange, men jeg ser ikke nogen detaljer jeg har misset. Selv med værdien 2,8 antager jeg at det er den da det siges at være den optimale. Hvad skal jeg gøre. Da opgaven eksplicit spørger om at bestemme A og p forstår jeg det som at der er 2 ubekendte som vi skal finde tal værdier for. Jeg har ikke umiddelbart lært en metode for at gøre dette hvis den findes.


Brugbart svar (0)

Svar #3
17. september 2023 af ringstedLC

Måske har du overset en anden ligning med de samme ubekendte som kunne opstilles. Dét ville give to ligninger med to ubekendte.


Brugbart svar (0)

Svar #4
18. september 2023 af SuneChr

Den kan løses m.h.t. A       A=\frac{e^{\frac{294}{125}}\cdot \left ( 7p+18500 \right )}{3000\cdot \left ( e^{\frac{294}{125}}-1 \right )}
eller
m.h.t. p                                p=\frac{500\cdot \left ( \left ( 6-\frac{6}{e^{\frac{294}{125}}}\ \right )\cdot A-37 \right )}{7}

Afbild funktionen for at få et overblik over A og p's sammenhæng.                                             


Brugbart svar (0)

Svar #5
18. september 2023 af SuneChr

Dette må, med det foreliggende materiale at arbejde med, være det nærmeste, vi kan komme:
SP 180920230129.PNG

Vedhæftet fil:SP 180920230129.PNG

Skriv et svar til: Bestem A og p, begge med 2 decimaler.

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.