Fysik

Potentiel energi

26. september 2023 af 23årgammeltmenneske - Niveau: C-niveau

Jeg forstår ikke helt, hvad der menes med følgende: "Den potentielle energi er større, jo højere oppe en genstand befinder sig. Og den potentielle energi er større, jo større genstandens masse er."

Hvordan kan den potentielle energi være større, når genstandens masse er??


Brugbart svar (1)

Svar #1
26. september 2023 af mathon

                         \small \small E_{\textup{pot}}=m\cdot g\cdot h=g\cdot \left ( m\cdot h \right )


Svar #2
26. september 2023 af 23årgammeltmenneske

Tak for svar!

Jeg skulle måske uddybe mit spsm. 

Grunden til min forvirring er, at alle legemer ville uanset masse falder på samme tid i et frit fald. Så jeg forstår ikke, hvordan massen har betydning og skal have en forklaring på det, selvom jeg godt kan se, at den fremgår i formlen for potentiel energi. 


Brugbart svar (1)

Svar #3
26. september 2023 af Eksperimentalfysikeren

Man kan slå et søm i et bræt ved at lade sten falde på dets hoved fra en vis højde. Det stykke, som sømmet kommer ned i brættet afhænge af, hvor stor masse stenen har. En stor sten har stor potentiel energi, når man slipper den, så den får stor kinetisk energi inden den rammer sømmet, og derved har den stor energi til at slå sømmet ned.


Svar #4
26. september 2023 af 23årgammeltmenneske

Wow tak for den simple og gode forklaring! 


Svar #5
26. september 2023 af 23årgammeltmenneske

Jeg har et til spsm. 

Kan man beskrive potentiel energi, som den energi noget har "lagret" ? 


Brugbart svar (1)

Svar #6
26. september 2023 af mathon

Ja.


Brugbart svar (1)

Svar #7
26. september 2023 af ringstedLC

#2

Grunden til min forvirring er, at alle legemer ville uanset masse falder på samme tid i et frit fald. Så jeg forstår ikke, hvordan massen har betydning og skal have en forklaring på det, selvom jeg godt kan se, at den fremgår i formlen for potentiel energi. 

Korrekt, men de slår ikke lige hårdt ved landing fx på et søm som i #3


Skriv et svar til: Potentiel energi

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.