Matematik

Hvordan finder jeg monotomiforholdenen? haster

20. oktober 2023 af SkolleNørd - Niveau: B-niveau

Jeg er stuck i opagev b, så kan nogle vise mig hvordan de vil æøse det resterende? Det er i maple og jeg er totalt blank og ved ikke havd jeg skal gøre efter at have fundet det værdier, hvor tangenten er lige f(x)=0..


Brugbart svar (0)

Svar #1
20. oktober 2023 af MentorMath

Hej,

Du har fundet x-koordinaterne til de punkter, hvori grafen har vandrette tangenter - så du er næsten i mål. Du mangler nu, at undersøge fortegnet for f'(om f ' er positiv eller negativ) i en omegn/omkring x = 2 og x = -2 :)

Du kan eksempelvis bestemme f '(-3), f '(0) og f '(3).


Brugbart svar (0)

Svar #2
21. oktober 2023 af MentorMath

Forklaring og udregning:


Svar #3
21. oktober 2023 af SkolleNørd

#1

Hej,

Du har fundet x-koordinaterne til de punkter, hvori grafen har vandrette tangenter - så du er næsten i mål. Du mangler nu, at undersøge fortegnet for f'(om f ' er positiv eller negativ) i en omegn/omkring x = 2 og x = -2 :)

Du kan eksempelvis bestemme f '(-3), f '(0) og f '(3).

Jeg kan da ikke gøre det med -3, da det er over -2??????


Svar #4
21. oktober 2023 af SkolleNørd

#2

Forklaring og udregning:

Kan du gøre det på en andne måde? Når jeg beregner f'(-3), så får jeg sygt mange tal i maple, så den mådee virker ikke for mig.


Brugbart svar (0)

Svar #5
21. oktober 2023 af MentorMath

#4

Det er ikke tallet f '(-3) vi er interesserede i, men hvorvidt tallet f '(-3) er et positivt eller negativt tal.

Jeg kender ikke til andre måder at gøre det på. Kan du eventuelt vise dine beregninger fra maple? 


Brugbart svar (0)

Svar #6
21. oktober 2023 af ringstedLC

#0:

a) Konklusion: Jeg har løst ligningen og får \begin{align*} x &= \left \{ -2,2 \right \} \end{align*}, da der spørges til løsninger, ikke funktionsværdier.

b) Dit svar har næsten intet med en monotoniundersøgelse at gøre.

Repetér monotoni og se eventuelt: https://www.webmatematik.dk/lektioner/matematik-b/differentialregning/monotoniforhold

Husk: Med to ekstrema skal tre intervaller undersøges.


Svar #7
22. oktober 2023 af SkolleNørd

#6

#0:

a) Konklusion: Jeg har løst ligningen og får \begin{align*} x &= \left \{ -2,2 \right \} \end{align*}, da der spørges til løsninger, ikke funktionsværdier.

b) Dit svar har næsten intet med en monotoniundersøgelse at gøre.

Repetér monotoni og se eventuelt: https://www.webmatematik.dk/lektioner/matematik-b/differentialregning/monotoniforhold

Husk: Med to ekstrema skal tre intervaller undersøges.

det er heller ikke svaret. Jeg vil gerne forstår det medhenholdtil hvordsan man beregner det når man har to værdier og man gør brug af f'(x) i maple. Jeg ved da godt hvad monotimiforhold er.


Brugbart svar (0)

Svar #8
22. oktober 2023 af ringstedLC

Du må meget have mig undskyldt, men

- udfra titlen på denne tråd,

- og det at du lige i en anden tråd har skrevet, at du lige er begyndt på diff.-regning, - hvilket i sig selv er underligt i betragtning af niveauet tænkte jeg, at linket kunne være en hjælp.

Genlæs #1 og #5!


Svar #9
22. oktober 2023 af SkolleNørd

#8

Du må meget have mig undskyldt, men

- udfra titlen på denne tråd,

- og det at du lige i en anden tråd har skrevet, at du lige er begyndt på diff.-regning, - hvilket i sig selv er underligt i betragtning af niveauet tænkte jeg, at linket kunne være en hjælp.

Genlæs #1 og #5!

Du har misforstået det, men jeg ahr selv kigget på andres gamel opgaver og noter og fundet ud af dte, men tak.


Skriv et svar til: Hvordan finder jeg monotomiforholdenen? haster

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.