Matematik

Partiel integration

23. oktober 2023 af Lalode - Niveau: A-niveau

Hej 

jeg er i gang med at lærer om partiel integration, og skal løse:

\int x*ln(x) dx

Jeg har indtil vidre at jeg skal bruge: 

F(x)*g(x)-\int F(x)*g'(x) dx

Jeg har valgt at f(x) = x => F(x) = 1/x

g(x) = ln(x) => g'(x) = (1/2) *x^2 

Når jeg sætter det ind får jeg så:

\frac{1}{x}*ln(x)-\int \frac{1}{x}*\frac{1}{2}*x^{2}

Det kan jeg vist reducerer ned til:

\frac{1}{x}*ln(x)-\int \frac{x}{2}

Og så kan jeg ikke finde ud af hvordan jeg skal komme længere med opgaven, er der en som kan hjælpe mig?


Brugbart svar (0)

Svar #1
23. oktober 2023 af Anders521

#0 Det ser rigtigt ud indtil videre. Du mangler blot leddet 

\small \small \int \frac{x}{2} \, \,\textup{d}x

hvilket er det samme som

\small \frac{1}{2}\cdot \int x \, \, \textup{dx}

Hovsa, ...ved nærmere omtanke er der noget galt med det første led.


Svar #2
23. oktober 2023 af Lalode

Så den kommer til at hedde:

\frac{1}{x}*lnx-\frac{1}{2}\int x dx


Brugbart svar (0)

Svar #3
23. oktober 2023 af peter lind

Du skal sætte f(x) = x, g(x) = ln(x)


Svar #4
23. oktober 2023 af Lalode

Er det ikke det jeg har gjordt?


Brugbart svar (0)

Svar #5
23. oktober 2023 af mathon

                \small \begin{array}{llllll}&& \int x\cdot \ln(x)\,\mathrm{d}x=&x\cdot \left ( x\cdot \ln(x)-x \right )-\int \left ( x\cdot \ln(x)-x \right )\cdot 1\,\mathrm{d}x=\\\\&&&x^2\cdot \left ( \ln(x) -1\right )-\int x\cdot \ln(x)\,\mathrm{d}x+\int x^2\,\mathrm{d}x\\\\&&& 2\int x\cdot \ln(x)\,\mathrm{d}x=x^2\cdot \left ( \ln(x) -1\right )-\frac{1}{3}x^3+k_1\\\\&&& \int x\cdot \ln(x)\,\mathrm{d}x=\frac{1}{2}x^2\cdot \left ( \ln(x) -1\right )-\frac{1}{6}x^3+k \end{array}


Brugbart svar (1)

Svar #6
23. oktober 2023 af mathon

Forbedring: