Matematik

Omvendte funktioner

06. november 2023 af Mikkeltik - Niveau: B-niveau

Hej,
Jeg sidder virkelig meget fast i denne opgave til min aflevering, er der nogen der kan hjælpe mig med den?
Tusin tak på forhånd
Se vedhæftet billede, 


Brugbart svar (0)

Svar #1
06. november 2023 af CooperForce

a)
Når man arbejder med omvendte funktioner så skal man tænke på det sådan her:
Din x-værdi i g, er din y-værdi i den omvendte, altså i dette tilfælde har vi at x=1. Dermed skal vi kigge på 1 på y-aksen og følge denne indtil vi rammer g, som i dette tilfæde er 2. Dermed er svaret:
g^{-1}(1)=2

b)

Denne ligning skal løses ved at se, at for at g(f(x)) skal være lig 1, så skal f(x)=2, da det er ved x=2 at g(x) er lig 1. Derfor løser vi ligningen f(x)=2:

\begin{align*}x^2-5x +8&=2 \\ x^2-5x +6&=0\end{align}

Vi skal altså løse ovenstående ligning, det gør vi ved hjælp af diskriminantmetoden:

\begin{align*}d&=b^2-4ac\\d&=(-5)^2-4\cdot1\cdot6 \\ &=25-24\\&=1 \end{align}

Derfor er der to løsninger til ligningen, da d>0. Vi anvender den anden del af diskriminantmetoden:

\begin{align*}x_1=\frac{-b+\sqrt{d}}{2a}=\frac{-(-5)+1}{2\cdot1}=\frac{6}{2}=3\\ x_2=\frac{-b-\sqrt{d}}{2a}=\frac{-(-5)-1}{2\cdot1}=\frac{4}{2}=2 \end{align}

Løsningerne til lignignen g(f(x))=1 er altså x=3 eller x=2

Hvis der er noget du vil have forklaret bedre så spørg endenlig :)


Svar #2
06. november 2023 af Mikkeltik

Er ikke helt sikker på jeg forstår denne del?
"Denne ligning skal løses ved at se, at for at g(f(x)) skal være lig 1, så skal f(x)=2, da det er ved x=2 at g(x) er lig 1. Derfor løser vi ligningen f(x)=2:"

Fatter overhovedet ikke hvorfor man skal sætte ligningen lig med 2 istedet for 1


Brugbart svar (0)

Svar #3
06. november 2023 af CooperForce

Hvis du kigger på grafen kan du se at g(x)=1 når x=2. Derfor skal f(x)=2, da det er f(x) som er den værdi vi indsætter i g(x) i opgaven. Du skal derfor løse ligningen f(x)=2, da løsningerne til denne ligning er de x-værdier som er løsninger til den originale ligning g(f(x))=1.


Brugbart svar (0)

Svar #4
07. november 2023 af SuneChr

.SP 071120230106.PNG

Vedhæftet fil:SP 071120230106.PNG

Brugbart svar (0)

Svar #5
17. december 2023 af Eksperimentalfysikeren

g(f(x))=1

Tag g-1 på begge sider af lighedstegnet. Det er tilladt, da g er monoton og g-1 derfor eksisterer.

f(x) = g-1(1) = 2


Skriv et svar til: Omvendte funktioner

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.