Matematik

Hvilken slags funktion er det (eksponentiel lineær eller igen af delene.)

18. december 2023 af yuyu2 - Niveau: C-niveau

Nedenfor ses nogle funktionsværdier for funktionerne f g og h, undersøg i hvert tilfælde om funktionen kan være eksponentiel lineær eller igen af delene.

Da jeg tegnede dem ind i geogebra så f(x) linær ud g(x) og h(x) så eksponentielle ud, men jeg ved ikke helt hvor dan jeg skal begrunde det. 

Værdierne har jeg ved hæftet. 


Brugbart svar (0)

Svar #1
18. december 2023 af ringstedLC

Det er nok meningen, at du skal lave regression på data og så udfra R2-værdien på henholdsvis lineær- og eksponentiel vækst bestemme funktionstypen.


Brugbart svar (0)

Svar #2
18. december 2023 af MentorMath

Hej, den øverste er funktionen for en ret linje, idet funktionsværdierne aftager med en konstant værdi pr. x.
For de to andre funktioner, kan du indsætte hver af punkterne i regneforskriften for henholdsvis en ret linje og en eksponentiel funktion :)
Når du har indsat punkterne i regneforskriften skal konstanterne a og b være ens for alle x og y.

Brugbart svar (0)

Svar #3
18. december 2023 af peter lind

Det kan altså også være en potensfunktion eller noget helt andet. Det er nok bedst at du bruger forslaget i #1

Hvis det skal være en eksakt eksponentalfunktion bør regressionskvotienten blive eksakt 1 evt med regneunøjagtigheder


Skriv et svar til: Hvilken slags funktion er det (eksponentiel lineær eller igen af delene.)

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.