Kemi

Titrrerings opgave

04. januar kl. 11:34 af Cillzen - Niveau: B-niveau

Hejsa. Jeg har en aflvering for som skal aflevers på søndag

Jeg står i et dilemma om at jeg ikke helt ved hvad der skal stå på hvilken plads i min formel. 

jeg skal begrenge koncentrationen af eddikesyre 

Min formel ser slåedes ud: 

Cprøve = nprøve / Vprøve

Derefter skal jeg beregene nogle ph værdier ud når jeg har fundet min koncentration. 

Jeg håber nogle kan hjælpe mig på forhån tak 


Brugbart svar (0)

Svar #1
04. januar kl. 12:20 af mathon


\small \small \begin{array}{llllll}\textup{syre-basereaktionen:}\\& CH_3COOH\;+\;NaOH\;\longrightarrow \;CH_3COONa\;+\;H_2O\\\\ \textup{reaktionsforhold:}&CH_3COOH:NaOH=1:1\\\\ \textup{titrerligning:}&n_{\textup{syre}}=n_{\textup{base}}\\\\& V_{\textup{syre}}\cdot c_{\textup{syre}}=V_{\textup{base}}\cdot c_{\textup{base}}\\\\& c_{\textup{syre}}=\frac{V_{\textup{base}}}{V_{\textup{syre}}}\cdot c_{\textup{base}}\\\\\\\textup{Beregning af }\left [ H_3O^+ \right ]\textup{:}\\\\& \underset{c_s-\alpha\cdot c_s}{CH_3COOH}\;+\;H_2O\;\rightleftharpoons \;\underset{\alpha\cdot c_s}{CH_3COO^-}\;+\;\underset{\alpha\cdot c_s}{H_3O^+}\\\\\textup{Ligev\ae gtsbr\o k:}\\& \frac{\left [ CH_3COO^- \right ]\cdot \left [ H_3O^+ \right ]}{\left[ CH_3COOH \right ]}=K_s=10^{-pK_s}\\\\& \frac{\left [H_3O^+ \right ] ^2}{c_s- \left [ H_3O^+ \right ]}=10^{-4.76}\\\\\textup{for }\left [H_3O^+ \right ]=x& \textup{solve}\left (\frac{ x^2}{c_s- x}=10^{-4.76}, x \right )\mid 0<x<c_s\\\\& x=\left [H_3O^+ \right ]\\\\&pH=-\log\left ( x \right ) \end{}


Svar #2
04. januar kl. 12:24 af Cillzen

Tak for hjælpen. 

titreringen giver rigtigt god mening

Er det ikke nogle andre dater man skal sætte ind hvis man har en graf som data til ph bergningerne? 

:) 


Svar #3
04. januar kl. 12:34 af Cillzen

Et andet spørgsmål til titreringes delen 

Det som skal sættes ind på n og v plads er det den mængde jeg har brugt i forsøget eller er det en slags tabel jeg skal finde de data i? 


Brugbart svar (0)

Svar #4
04. januar kl. 12:49 af mathon

#3

Det, der skal sættes ind på \small n og \small V\, 's pladser, er de ækvidistante stofmængder af syre og base, hvor du
kender/kan beregne stofmængden af basen og kender det tilsatte volumen base.
 


Brugbart svar (0)

Svar #5
04. januar kl. 13:41 af mathon

#2

Er det ikke nogle andre data, man skal sætte ind, hvis man har en graf som data til ph beregningerne? 

Så snart den første dråbe NaOH er tildryppet, har du
en puffer-opløsning, så pufferligningen kan anvendes:

.
        \small \small \small \begin{array}{llllll}& pH=pK_s(CH_3COOH)+\log\left ( \frac{n(CH_3COO^-)}{n(CH_3COOH)} \right )=4.76+\log\left ( \frac{V\cdot c_b}{V_s\cdot c_s-V\cdot c_b} \right ) \quad 0<V<V_o\\\\ \textup{hvor}&V\textup{ er det tilf\o rte volumen }NaOH \textup{ og }V_o = V_{\textup{max}}\\\\\textup{heraf da }\\V_s\cdot c_s=V_o\cdot c_b\\&pH=4.76+\log\left ( \frac{V}{V_o-V} \right ) \end{}
 


Svar #6
05. januar kl. 13:38 af Cillzen

Jeg har fået bregnet min ph nu hvor det giver rigtig godt mening. 

Dog har jeg stadig udfordringer med at regne bregne koncentration af eddikesyre. 

Da jeg ikke kan få 2 gram regnet om til noget som giver mere mening i forhold til forlmen. 

Jeg har fundet eddikesyres molarmasse som er 60,052 og jeg har tilføret 30 mL NaOH

Håber jeg kan få lidt mere hjælp til indsættelser og opstlling 


Brugbart svar (0)

Svar #7
05. januar kl. 15:46 af mathon

Dog har jeg stadig udfordringer med at regne bregne koncentration af eddikesyre. 

Du skal kende:
                            \small \begin{array}{lllllll} \textup{volumenet af }&CH_3COOH\\ \textup{koncentrationen af}&NaOH \end{}
 


Svar #8
05. januar kl. 17:45 af Cillzen

Jeg har haft 2 gram eddiksyre, det skal jeg vel have omregnet til mL for at kunne regne med det? 


Brugbart svar (0)

Svar #9
06. januar kl. 11:38 af mathon

#8

        Har du oplysning om masseprocenten af eddikesyren?


Svar #10
06. januar kl. 17:24 af Cillzen

Ja jeg har puttede 2 gram i et bæreglas og tilføjet ph-indikator, og 20 ml demrailseret vand

Det er det eneste som er i blandingen inden jeg har puttede NaOH i 


Brugbart svar (0)

Svar #11
07. januar kl. 11:08 af mathon

#10

         \small \begin{array}{lllllll} \textbf{heraf:}\\&& c_{CH_3COOH}=\frac{\frac{2\;\mathrm{g}}{60.05\;\mathrm{\frac{g}{mol}}}}{0.020\;\mathrm{L}}=1.66528\;\mathrm{M} \end{}

Din titrering af eddikesyren giver således kun mening,
hvis den tildryppede NaOH havde koncentrationen:

                                  \small \begin{array}{lllllll} c_{NaOH}=\frac{V_{syre}}{V_{base}}\cdot c_{syre}=\frac{20}{30}\cdot \left ( 1.66528\;\mathrm{M} \right )=1.11019\;\mathrm{M} \end{}

Du har jo ikke undervejs oplyst koncentrationen af de 30 mL NaOH (man kender jo ellers altid titratorens koncentration).


Brugbart svar (0)

Svar #12
07. januar kl. 11:17 af mathon

Men måske var det i virkeligheden NaOH's koncentration, som opgaven gik ud på at bestemme ved titrering :-)


Svar #13
07. januar kl. 17:36 af Cillzen

Vi skulle finde koncentration af eddikesyre og pH for ethansyre. 

Vi skulle selv udregne masse% for eddikesyre for at  kunne regne opgaven 


Brugbart svar (0)

Svar #14
07. januar kl. 17:52 af mathon

Densiteten af de 20 mL ethansyre er tilnærmelsesvis \small 1\;\mathrm\; \tfrac{g}{mL}

hvoraf masseprocenten:

                                          \small \begin{array}{lllllll}&& p=\frac{2\;\mathrm{g}}{20\;\mathrm{g}}\cdot 100\%=10\% \end{}


Svar #15
07. januar kl. 18:02 af Cillzen

Nogle fra min klasse har stillede den således op og fået dette svar

5%= Masse(CH3COOH) / 2,003 g * 100% = 0,10015 g


Brugbart svar (0)

Svar #16
07. januar kl. 19:00 af mathon

De kan ikke benytte størrelsen 5% CH3COOH, når det var den, der skulle beregnes.


Skriv et svar til: Titrrerings opgave

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.