Fysik

Bil på skråplan

06. marts kl. 16:54 af JuHK - Niveau: B-niveau

Hej, jeg er igang med en fysik aflevering og jeg har fuldkommen glemt hvordan man arbejder med mekanik og kan derfor ikke helt løse den her opgave. Opgaven lyder således: 

En bil kører på en vandret glatbane med farten 50 km/t. Føreren træder på bremsen og bilen glider hen ad banen med en konstant bagudrettet acceleration på 2.9 m/s2 indtil den holder stille.
 

Hvor lang tid vil bilen være om at standse?
 

Jeg håber der er nogen der kan hjælpe :)


Brugbart svar (1)

Svar #1
06. marts kl. 17:27 af M2023

#0. Du har en retlinet bevægelse med konstant acceleration der er modsatrettet bevægelsen. Bilens bevægelsesretning sættes til den positive retning. Dermed er accelerationen negativ. Man vælger startpunktet til det sted, hvor opbremsningen starter.

Man har følgende formel for retlinet bevægelse med konstant acceleration: v(t) = a·t + v0.

Man indsætter tallene: v(t) = (-2,9 m/s2)·t + (50 km/h) = (-2,9 m/s2)·t + 50·1000/3600 m/s = (-2,9 m/s2)·t + 13,8 m/s.

Man skal finde det tidspunkt efter opbremsningens start, hvor farten er 0: v(t) = 0 ⇒ (-2,9 m/s2)·t + 13,8 m/s = 0 ⇒ t = (-13,8 m/s)/(-2,9 m/s2) =  4,8 s


Brugbart svar (0)

Svar #2
06. marts kl. 18:09 af ringstedLC

Opgaven har da intet med et skråplan at gøre...


Skriv et svar til: Bil på skråplan

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.