Fysik

Bølgemodel for lyd - eksamensspørgsmål

06. juni kl. 09:42 af Mads102 - Niveau: B-niveau

Jeg ha fået et eksamensspørgsmål i FysikB, der beder mig snakke om bølgemodellen for lyd og komme ind på bælge typer. Jeg kan sagtens finde noget om bølgetyper, men jeg kan dog ikke finde noget, der hedder "bølgemodellen" for lyd i min fysik bog. Bogen, jeg har, hedder BasisFysikB hvis det kan hjælpe :)

tak på forhånd 

Brugbart svar (0)

Svar #1
06. juni kl. 10:30 af mathon

Udbredelsen af en rumlig bølge karakteriseret ved udbredelsen af en eller anden bølgestørrelse, \textit{u}
(f.eks. trykafvigelsen fra fra barometerstanden), er \textit{u} almindeligvis en funktion af stedets tre koordinater
og tiden.
Man taler om en plan harmonisk bølge, hvis det er muligt at indlægge en koordinatakse (x-akse) således, at \textit{u} kun afhænger at koordinaten \textit{x} og tiden \textit{t}:

u=A\cdot \cos\left ( 2\pi f\cdot t\pm\frac{2\pi}{\lambda}\cdot x+\varphi _0 \right )

Benyttes minustegnet, fremstiller det en bølge i den positive x-akseretning og bruges plustegnet, fremstiller det en bølge i den negative x-retning.

Ofte anvendes bølgemodellen på formen

u=A\cdot \cos\left ( \omega\cdot t\pm k\cdot x+\varphi _0 \right )

Skriv et svar til: Bølgemodel for lyd - eksamensspørgsmål

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.