Fysik
Udregning af snorkraften
Hej jeg er ret i tvivl med hvordan jeg regner snorkraften
Tak på forhånd
Svar #2
08. juni kl. 15:25 af peter lind
Kraften fra loddet er mlod*g. Det giver en accelleration på m1 og m2 som bliver bestemt af (m1+m2)*a = mlod*g
Snorekraften mellem de to masser må være den samme som giver m2 accellerationen a
Svar #3
08. juni kl. 15:29 af Mads135566
#2Kraften fra loddet er mlod*g. Det giver en accelleration på m1 og m2 som bliver bestemt af (m1+m2)*a = mlod*g
Snorekraften mellem de to masser må være den samme som giver m2 accellerationen a
Altså hvis jeg forstår rigtigt mener du at jeg skal indsætte mine værdier i denne ligning
(m1+m2)*a = mlod*g
og isolere for a som svarer til kraften?
Svar #4
08. juni kl. 15:42 af peter lind
Det er rigtig at du skal bestemme a fra den ligning, men sige at det svarer til kraften er noget vrøvl. En accelleration er aldrig det samme som en kraft. Se den sidste sætning i #2
Svar #5
08. juni kl. 15:48 af Mads135566
#4Det er rigtig at du skal bestemme a fra den ligning, men sige at det svarer til kraften er noget vrøvl. En accelleration er aldrig det samme som en kraft. Se den sidste sætning i #2
Tænkte nok også at det var forket, men er ikke helt sikker på hvad du mener med den sidste sætning rent matematisk
Når jeg udregner den første lignig
(m1+m2)*a = mlod*g
0.8*a=0.4*9.8
a=4.9
Hvis jeg forstår rigtigt skal jeg mulitplicere m2 med a
a*m2
4.9*0.3=1.47
Det skulle meget helst giver 1, så tænker nok jeg muligvis ikke er helt med på den sidste sætning
Svar #7
08. juni kl. 15:55 af Mads135566
#6Hvorfor siger du at den helst skulle blive 1? Husk enheder
Altså svaret skulle være en 1 N
Svar #9
08. juni kl. 16:15 af Mads135566
#8Hvorfor det ?
Altså facit er at snorkraften mellem de to klodser er 1 N altså T=1N
Svar #10
08. juni kl. 17:57 af peter lind
Jeg tvivler på dit facit, hvor du så har det fra.
Du kan kontrollere ved at beregne kraften på m1 på samme måde og derved vise at den totale kraft er kraften på loddet
Svar #11
08. juni kl. 21:27 af Eksperimentalfysikeren
OBS! I har glemt, at det tredie lod også accelereres.
(m1+m2+mlod)*a = mlod*g
Svar #12
08. juni kl. 21:56 af Mads135566
#11OBS! I har glemt, at det tredie lod også accelereres.
(m1+m2+mlod)*a = mlod*g
Dette giver (m1+m2+mlod)*a = mlod*g = 3.26 m/s
Jeg tænker at jeg efter skal gange acceleration med en af masserne men med hvilken?
Svar #13
08. juni kl. 22:26 af Eksperimentalfysikeren
(m1+m2+mlod)*a = mlod*g = 3.26 m/s er forkert. Der burde stå:
(m1+m2+mlod)*a = mlod*g
a = 3.26 m/s
Hvilken masse trækker snoren i? Det er den masse, du skal gange med.
Svar #14
08. juni kl. 22:30 af Mads135566
#13(m1+m2+mlod)*a = mlod*g = 3.26 m/s er forkert. Der burde stå:
(m1+m2+mlod)*a = mlod*g
a = 3.26 m/s
Hvilken masse trækker snoren i? Det er den masse, du skal gange med.
Det er også rigtigt og dårlig opskrevet af mig accelerationen er 326 m/s
Jeg vil tænke at den ikke trækker i loddet men den mere er i "fald" og den derfor trækker i m1 og m2? Yderligere tænker jeg at m1 også trækker i m2 da de er forbundet og der derfor skal man gange med m1? Er dette rigtigt tænkt så resultat giver 1.44 N og facitlisten tager fejl med de 1 N som den oplyser
Svar #15
08. juni kl. 23:59 af ringstedLC
Det er stadig forkert noteret:
Men brug istedet:
Snoren mellem klodserne trækker selvfølgelig i m2
Svar #16
09. juni kl. 00:08 af Eksperimentalfysikeren
Du skal finde snorekraften mellem klodserne. Denne snor trækker kun i m2. Derfor er kraften her m2a.
Jeg kan ikke se, hvordan du kommer frem til 1.44N. Det er et tal, du var kommet frem til accelerationen 4,9m/s2. Denne værdi er forkert, så jeg kan ikke se, hvorfor du stadig mener, kraften er 1,44N.
Svar #17
09. juni kl. 00:13 af Mads135566
Det kan jeg godt se, det er min fejl kraften er 1.44N. Jeg sidder nemlig lige nu og regner en hel masse fysik opgaver så der er meget at holde styr på, men jeg vil gerne takke Peter Lind, Eksperimentalfysikeren og RingstedLC for hjælpen, i er sku nogle meget kloge mennesker og jeg takker for at i vil hælpe endnu engang.
Skriv et svar til: Udregning af snorkraften
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.