Dansk

Novellen "Grim og dum" af Gretelise Holm analyse

09. juni kl. 15:09 af isab1603 - Niveau: 9. klasse

Hej alle

Jeg skal op i novellen "Grim og dum" til mudtig eksamen på tirsdag, men har svært ved at sætte den ind i berettemodelen og finde budskabet. Nogen der hurtigt kan hjælpe?

Mvh. isa <3 

Brugbart svar (0)

Svar #1
10. juni kl. 07:30 af Moderatoren

Hvilke problemer har du? Hvad er dit bud på at sætte den ind i berettermodellen? Hvad synes du, budskabet er?

Svar #2
10. juni kl. 12:29 af isab1603

Det her er mit bud på hvrodan den skal inddeles i berettemodellen, men ved ikke om jeg har misforståen noget eller opdelt den forkert. 

Præsentation afsnit 5. mart - 2. juni. Jeg mener at novellen stater i præsentationen og ikke i anslaget, da jeg ikke syntes at den stater med et udslag af spænding, men mere med at præsentere miljøet, hende slev, hvad hun laver og hendes sitoration.

Uddybningen afsnit 1. august. Her begynder vi at få uddybet hvordan samfundet funger og hvilken rolle hun har. Konflikten begynder stille og roligt, fordi hun får brevet om alternativ reproducent.

P.O.N.R afsnit 7. oktober. Point og no return er da hun vælger at blive gravid. Nu kan hun altså ikke gå tilbage til hendes gamle liv. det er altså ikke længer muligt at bakke ud af konflikten og hun skal altså igennem denne graviditet.

Konfliktoptrapning afsnit 19. oktober - 26. februar Konfliktoptrapningen begynder. Hun stater med at have det lidt dårligt og hun finder en veninde som også er reproducent. Derefter bliver hun forelsket og når faktisk at blive lykkelig. Men så begynder det hele at eskalere, da deres kærlighed bliver opdaget og de beslutter sig for at snyde hr. og fr. Sejersen. Hovedpersonen gennemskuer derefter at det i virkeligheden ikke er hende de er interesseret i men, kun deres barn. Og der skabes endnu mere konflikt og spænding.

Klimaks afsnit 26. marts Klimaks er da de for alvor begynder at ødelægge deres børn og at de går all in. Det har altså nu AFTALT at det er deres plan. Det er her novellen er på sit højeste. Novellen ender åbent så derfor er der igen udtoning.

Budskab

Jeg syntes at det er svært at sige hvad budskabets er, da den sætter rigtig mange tanker i gang og fordi jeg ikke syntes at novellen kun tager fat i en problematik.

Jeg tror at en af budskaberne kan være det her med at vi som samfund skal passe på med at blive for konkurrence og en performans samfund. Jeg tror at hun gerne vil sætte fokus på hvad der kan ske hvis samfundet går all in på den liberale styre.

Hun har samtidig fokus på de her klasse- og samfunds opdelinger som der var i 1980´erne. Hvordan de mindre begavet bliver svigtet af staten. Altså punkerne og hippierne. Jeg tror her at hun i novellen sætter fokus på at vi ikke kan opnå det utopiske samfund, altså det ”perfekte” uden at tabe nogen/noget undervejs

Et andet budskab kan også være noget omkring kvinders rolle i samfundet.

Gretelise kommer faktisk med en mulig ”løsning” på hvordan kvinder kan få en god karriere og børn. Det kunne dog godt tænkes at denne løsning var ironisk.

Er jeg på rette spor eller er der flere ting og andre ting at atge fat i som er mere relevent?

Skriv et svar til: Novellen "Grim og dum" af Gretelise Holm analyse

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.