Matematik

En Trekant med 2 symmetriakser

18. juni kl. 10:47 af Anon1234 - Niveau: 9. klasse

Er en trekant med 2 symmetriakser muligt og hvis den er hvordan?

Jeg har prøvet at kigge på internettet og det har ledt mig hertil jeg er ikke sikker på hvordan man laver en trekant med præcis 2 symmetriakser.

Brugbart svar (0)

Svar #1
18. juni kl. 11:11 af PeterValberg

Umiddelbart tænker jeg, at det ikke er muligt

- - -

mvh.

Peter Valberg
(YouTube)

Brugbart svar (0)

Svar #2
18. juni kl. 12:28 af SuneChr

Prøv at gennemgå trekanter, hvor
 - vinklerne er forskellige
 - to ens vinkler
 - tre ens vinkler
For enhver regulær polygon, mangekant, gælder, at den har det samme antal symmetriakser,
som den har kanter.
Den ligesidede trekant, hvor alle vinkler er ens, er en tresidet regulær polygon.

To symmetriakser finder vi i en sfærisk to-kant*, men det er en helt anden snak.

Brugbart svar (0)

Svar #3
19. juni kl. 06:46 af PeterValberg

I forlængelse af #2

De to røde linjer afgrænser den sfæriske to-kant
De lysblå linjer er symmetriakserne

- - -

mvh.

Peter Valberg
(YouTube)

Vedhæftet fil:jord.png

Svar #4
19. juni kl. 10:17 af Anon1234

Min konclution er at jeg ikke tror der findes en trekant med 2 symatriakser på en 2 dimentionel plade.

Jeg er ikke helt sikker på en 3 dimentionel.

Tak for hjælpen jeg skulle bare høre om jeg var helt ude af den ved at sige det ikke var muligt at lave en trekant med 2 symatriakser.

Brugbart svar (0)

Svar #5
19. juni kl. 23:28 af SuneChr

# 4
         "Jeg er ikke helt sikker på en 3 dimentionel."
Mener du dermed, om der kan være to symmetriakser for en tre-dimensional figur bestående af trekanter?
  eller
om du med tre dimensioner mener kuglens overflade? 

Brugbart svar (0)

Svar #6
20. juni kl. 14:44 af Eksperimentalfysikeren

Hvis en trekant ABC har en symmetriakse, kræver det, at den går gennem én af vinkelspidserne og står vinkelret på midten af den modstående. Hvis symmetriaksen går gennem A, afbildes A i A, B i C og C i B. Da symmetriaksen går gennem A og står vinkelret på midten af BC, er trekanten en ligebenet trekant med A som toppunkt. Heraf flger også, at længderne af siderne AB og AC er ens.

Hvis der er en symmetriakse mere, må den gå gennem B eller C. Vi ser her på B. På samme måde som før kan vi se, at trekanten er ligebenet med B som toppunkt. Heraf får vi, at længderne af AB og BC er ens. Trekantens tre sider er derfor lige lange, så trekanten er en ligesidet trekant. Den er derfor symmetrisk med en akse gennem C vinkelret på AB. Dette er i strid med, at der kun skulle være 2 akser.

Brugbart svar (0)

Svar #7
20. juni kl. 22:23 af StoreNord

En ligebenet trekant har én symmetriakse som den kan foldes om;
og én som den kan roteres om. Den står vinkelret på papiret.
https://www.youtube.com/watch?v=7wZgKsxwSao&ab_channel=JohanV%C3%A5glund

Jeg trækker mit forslag tilbage efter at have set filmen til ende!

Skriv et svar til: En Trekant med 2 symmetriakser

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.